X (2022) - Recensie

Horror is al sinds enkele jaren in de lift, maar net zoals bij elk populair genre vindt het snel zijn weg naar grote franchises. Insidious, The Conjuring, en recenter de heroplevingen van Halloween en Scream, zijn allemaal grote franchises die het genre terug naam hebben gegeven. Hiermee zijn juist de originele verhalen, denk maar aan de films van Jordan Peele, terug wat meer op de achtergrond verdwenen. X, van regisseur Ti West, is zo’n originele horrorfilm die we met z’n alle zouden moeten steunen. Gesitueerd in het jaar 1979, wil een groep jonge filmmakers een pornofilm maken op het platteland in Texas, maar wanneer hun teruggetrokken, bejaarde gastheren hen op heterdaad betrappen, moeten de acteurs vechten voor hun leven. Het resultaat is een entertainende, R-rated horrorfilm die een ode brengt aan de opkomende porno-industrie van de jaren zeventig, zoals al te zien was in de serie The Deuce, en de cultklassieker The Texas Chainsaw Massacre. Een trage opbouw, met redelijk wat sexscènes (wees gewaarschuwd), die culmineert in een bloederig, intens spektakel.

Het is exact het type film die we tegenwoordig nog weinig te zien krijgen: een degelijke, mooi in beeld gebrachte, maar bloederige slasher. Het is dan ook niet dat je van het begin tot het einde op het puntje van je stoel zit van de spanning, zoals een The Conjuring. Net als The Texas Chainsaw Massacre deed, voelt deze film los en plezant aan in het begin. Pas na een half uur ofzo krijg je de eerste keer een spannend moment. Maar zelfs daarna is het wachten tot het laatste half uur totdat de hel losbreekt: entertainende scènes die elkaar goed opvolgen, met goede muziek, en niet langer duren dan het hoeft. X is op momenten misschien wel wat voorspelbaar, maar het gaat er vol voor zoals een goede slasher dat moet doen. De ode aan The Texas Chainsaw Massacre is subtiel genoeg om het niet constant te zien, maar is eigenlijk constant aanwezig in de structuur als je de film wat kent. Voeg daar enkele sterke acteerprestaties aan toe van onder andere Jenna Ortega en een fenomenale Mia Goth, en je krijgt exact het stukje goed gefilmde, hersenloze entertainment dat we meer willen zien in de bioscoop.

★★★1/2

X is nu te bekijken in de bioscoop

Ennio (2022) - Recensie