Tick Tick … Boom! (2021) - Recensie

Het is eens niet als schrijver of acteur, maar wel als regisseur dat de ondertussen wereldberoemde Lin-Manuel Miranda met Tick Tick ... Boom! het levensverhaal van musicalschrijver Jonathan Larson verfilmt. Het verhaal werd geadapteerd van Larsons autobiografische musical van dezelfde naam door Steven Levenson, een van de personen achter de succesvolle musical Dear Evan Hansen, maar ook de geflopte filmadaptatie. Naast Andrew Garfield zien we in de cast ook namen als Alexandra Shipp, Robin de Jesus, MJ Rodriguez, Vanessa Hudgens, en Bradley Whitford. Gebaseerd dus op het autobiografische musicalstuk met dezelfde naam, zien we acteur Andrew Garfield als de gedreven schrijver in deze mengeling van fictie en waargebeurde feiten.

Want ja, het blijft natuurlijk Larsons eigen vertelling van zijn leven, met als verwachting dus een vrij standaard nobody-to-somebody biografische film. Maar wat je krijgt, is echter een vrij krachtig verhaal over doorzettingsvermogen, en het doen wat je graag wil doen in een wereld die je van het tegendeel probeert te overtuigen. Zolang je natuurlijk de fictieve natuur van het verhaal in je achterhoofd houdt. Met een afwisseling tussen een recreatie van een optreden van het toneelstuk en momenten uit Larsons leven, krijg je een zeer dynamisch verhaal, ondanks haar speelduur van bijna twee uur. Het interessantste is misschien wel dat de film, net als de musical, eindigt op een moment dat hij zijn grote doel nog niet bereikt heeft, maar wel hernieuwde motivatie vindt om zijn dromen na te volgen. Maar daarnaast bevat Tick Tick … Boom! ook een pakkend verhaal over mensen met AIDS in de jaren negentig, en de homo-gemeenschap die daar middenin zat. Dit toont ook hoe sterk Larsons verhaal al wel niet was zoveel jaren geleden.

Het verhaal van Tick Tick … Boom! zal dus zeker veel creatievelingen aanspreken die zelf ook worstelen met motivatie en de reden waarom ze in godsnaam ooit aan hun avontuur begonnen zijn. Vooral een van de laatste nummers die Garfield als Larson zingt op een piano in een verlaten park, bracht zelfs voor mij heel wat emoties naar boven. Garfield is dan ook geniaal in deze complexe rol, met Miranda die als regisseur eens weet zijn typische karakteristieken achterwegen te laten. Maar ook Robin de Jesus als Michael weet een enorme indruk na te laten in deze film. Musicalliefhebbers zullen dan weer heel wat bekende gezichten opmerken, dankzij enorm veel cameo's uit de theaterwereld. Tick Tick ... Boom! is uiteindelijk een spectaculaire, theatrale musical adaptatie, met een perfecte combinatie van talent om dit verhaal tot leven te brengen, waar Jonathan Larson trots op zou zijn.

X (2022) - Recensie

Dealer (2021) - Recensie