Worth (2021) - Recensie

Met dit jaar twintig jaar sinds de aanslagen op 9/11, was het geen verrassing dat er wel een film zou uitkomen rond de gebeurtenissen van die dag. Een beetje onverwacht misschien komt dit verhaal van Godzilla, Kong: Skull Island, en Godzilla vs. Kong schrijver Max Borenstein. Worth, in de VS bekend als What is Life Worth, vertelt het verhaal van een advocaat in Washington D.C. die strijdt tegen cynisme, bureaucratie en politiek om de slachtoffers van 9/11 te helpen met de schadevergoedingen voor het geleden verlies. Een sterk, confronterend verhaal dat onder handen genomen werd door regisseuse Sara Colangelo, die eerder al de film The Kindergarten Teacher regisseerde voor Netflix. In de VS kwam de film dan ook uit op de streamingdienst, maar bij ons was het enkele weken wachten op een bioscooprelease. Worth heeft dan ook een hele lading talent in de aanbieding met drie Oscar-genomineerde acteurs in de vorm van Michael Keaton, Amy Ryan, en Stanley Tucci. In de VS werd de film dan ook met een optimistische houding ontvangen. Maar heeft Worth bij ons hetzelfde effect?

Bij elke nieuwe film over de aanslagen van 9/11 heb je toch het gevoel dat het weeral gaat om een film waarmee Hollywood de Amerikaanse slachtofferrol uitmelkt. In Worth lijkt dat in de eerste helft ook het geval te zijn. Het verhaal is vooral wat saai, frustrerend, maar ook heel confronterend bij momenten door de getuigenissen van slachtoffers en geliefden. Toch stelt Worth interessante vragen over wat iemands leven waard is, die voornamelijk in de tweede helft van de film echt aan bod komen. En hier worden de Verenigde Staten dan ook terecht op de korrel genomen, met op letterlijk elk vlak verkeerde reacties van de regering. Het is dan ook verfrissend dat de focus eens niet ligt op de veralgemeende haat voor het "Midden-Oosten". Ondanks deze focus op de hebzucht en de politieke spelletjes is er niet direct spanning te vinden in Worth. Een sensationeel verhaal zou de slachtoffers niet eren, waardoor Worth uiteindelijk een vrij droge film is, die niet direct bedoelt is als entertainment. En jammer genoeg wordt de belangrijkste vraag nooit gesteld: wat is het leven waard van alle onschuldige burgerslachtoffers in het Midden-Oosten die door de vele Amerikaanse oorlogen zijn gevallen? Deze vraag zullen we in de "westerse" film echter nooit beantwoord zien.

★★★

Worth is nu te bekijken in de bioscoop

Don’t Breathe 2 (2021) - Recensie