Benedetta (2021) - Recensie

De laatste film van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven dateert al weer van 2016, en zijn laatste echt goed werk misschien zelfs van de jaren negentig. Met zijn nieuwste film Benedetta, die hij schreef samen met David Birke aan de hand van het boek Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy van Judith C. Brown, voelt het aan alsof Verhoeven nog een laatste keer wil choqueren op het grootste toneel. In de film lijdt een 17e-eeuwse non in Italië aan verontrustende religieuze en erotische visioenen. Ze wordt bijgestaan door een metgezel, maar de relatie tussen de twee vrouwen ontwikkelt zich tot een romantische liefdesaffaire. De hoofdrol is weggelegd voor de Belgische actrice Virginie Efira, met Daphne Patakia als haar geliefde Bartolomea. In de cast zien we ook nog grootheden als Charlotte Rampling en Lambert Wilson.

Benedetta bevat op zich een zeer interessant verhaal, maar de focus die Verhoeven legt, maakt er uiteindelijk iets zeer goedkoop van. De film bevat eigenlijk een politiek drama binnen in een kloostergemeenschap, met bedrog en achterdocht rond een schijnbaar heilige non. En heel deze intrige wordt ondersteund door de intieme relatie tussen deze twee vrouwen. Maar in plaats van deze relatie op te bouwen en emotie binnen deze hele zaak te brengen, maakt Verhoeven er uiteindelijk een seksuele film van die alle impact die het verhaal had kunnen hebben teniet doet. Ik had gewoon meer van deze complexe relatie tussen deze twee vrouwen willen zien, en niet alleen de seksscènes. Deze seksuele, mannelijke blik staat lijnrecht tegenover de intimiteit die de film had kunnen hebben met een vrouwelijke regisseuse en schrijfster, zoals bijvoorbeeld bij Portrait de la Jeune Fille en Feu. De film mag dan wel een fantastische soundtrack hebben en er nog wel goed uit zien, zoals te verwachten is van een ervaren regisseur als Paul Verhoeven, het blijft nog altijd aanvoelen als een film die gemaakt is voor mannen om bij te geilen. De seksuele relatie zou ten dienste moeten staan van het verhaal, maar uiteindelijk staat het verhaal ten dienste van de seksscènes.

★★1/2

Benedetta is nu te bekijken in de bioscoop

Worth (2021) - Recensie