Warrior (2011) - Recensie

Als ze goed zijn hebben sportfilms altijd iets speciaals. Denk maar aan de Rocky films, of Remember the Titans. Een sport waar misschien niet iedereen direct aan denkt, is MMA. Deze harde wereld die populair werd gemaakt door de UFC, is nochtans de wereld waarin de 2011 film Warrior zich afspeelt. In de film keert de jongste zoon van een alcoholistische voormalige bokser terug naar huis, waar hij door zijn vader wordt opgeleid voor een wedstrijd in een mixed martial arts toernooi - een pad dat de vechter op een ramkoers zet met zijn vervreemde, oudere broer. Regisseur Gavin O’Connor, bekend van The Accountant, schreef het script samen met Anthony Tambakis en Cliff Dorfman, met Tom Hardy en Joel Edgerton in de hoofdrollen. In de cast zien we eveneens Jennifer Morrison, Frank Grillo, en Nick Nolte, die voor zijn rol in de film genomineerd werd voor een Oscar.

Warrior is misschien wel dé beste film die zich focust op de wereld van MMA. Net als andere grote sportfilms focust deze film van regisseur en schrijver Gavin O'Connor juist niet enkel op de wedstrijden en gevechten zelf, maar ook even veel op het verhaal achter de sport. Het zijn twee sterke verhalen over wanhoop, moeten doen wat je moet doen om te overleven, over teruggeven, maar onder dat alles zit ook een familiedrama vol met woede, verdriet, en schuld dat de film ondersteund. Wanneer deze twee verhalen op elkaar botsen op het einde, spat de emotie van het scherm. Tom Hardy en Joel Edgerton spelen hun uiterst fysieke rollen perfect, ondersteund door een al even sterke Nick Nolte. Dat de filmmakers ook kozen voor echte MMA-vechters om de tegenstanders te vertolken zorgde voor dat extra procentje realisme dat de film nodig heeft. Al dit wordt uiteindelijk begeleid door een prachtige soundtrack die de verschillende emoties van de film perfect weet te vertalen.

★★★★

Warrior is nu te bekijken via Google Play en Apple TV

Dune (1984) - Recensie