Venom: Let There Be Carnage (2021) - Recensie

Wie voor de release van Venom had gezegd dat de film een hilarische succes zou zijn, hadden velen je voor gek verklaard. Toch was de film drie jaar geleden zo populair, dat we nu allemaal niet kunnen wachten op de sequel. Vrij verrassend werd Andy Serkis aangenomen om de nieuwe film in goede banen te leiden, zowat zijn eerste grote blockbuster. Schrijfster Kelly Marcel is terug voor het script, met deze keer ook acteur Tom Hardy zelf als schrijver. Zoals geteased in Venom gaan de twee het deze keer moeten opnemen tegen de slechterik Carnage, gespeeld door acteur Woody Harrelson. Daarnaast krijgen we ook de terugkeer van Michelle Williams, maar ook een nieuwe figuur in de vorm van Naomie Harris als Frances Barrison aka Shriek. Venom: Let There Be Carnage belooft dus weer een heuse rollercoaster te worden, maar of de film ook de accidentele humor van de eerste zou kunnen nabootsen, is natuurlijk een andere vraag.

Op een bepaalde manier weet Let There Be Carnage dat ook wel te doen. Het is de relatie tussen Venom en Eddie, met natuurlijk de performance van Tom Hardy, die deze sequel nog enigszins dragelijk maakt, want de rest is een complete warboel. Als je al geen whiplash krijgt van het eerste kwartier, zal de snelheid van de film wel wat wenkbrauwen doen fronsen. Het klopt dat regisseur Andy Serkis heeft gezegd dat ze met deze film direct naar de actie wilden gaan, maar dit is toch wel extreem. Daarnaast is Cletus Kasady/Carnage misschien wel de meest vage slechterik die we al van Sony gezien hebben, ondanks de entertainende performance van Woody Harrelson. Net als de eerste komt ook deze film toch onverwacht uit de hoek. Dankzij enkele scenes is Let There Be Carnage, met haar thematiek van kunnen zijn wie je bent, ook een onverwachte lgbtqia+ film geworden. Maar zodra de aftiteling loopt zal je over niets praten dan de aftercredit scene. Het overschaduwt alles zo veel, dat ze gerust de film achterwegen hadden kunnen laten, en gewoon die scene tonen, en nog had je niets gemist. Toch kan je als Marvel fan deze film moeilijk missen, en zelfs voor de gemiddelde cinemaganger is er nog wel wat entertainment te vinden. Gewoon geen te hoge verwachtingen hebben.

★★

Venom: Let There Be Carnage is nu te bekijken in de bioscoop

La Civil (2021) - Recensie