Vampires vs The Bronx - Recensie

Over de laatste paar jaren zien we steeds meer filmmakers van gemarginaliseerde groepen die hun eigen verhalen over hun ervaringen en geschiedenis vertellen. Een meer geïnformeerde invalshoek kan vaak een heel ander beeld opleveren. Een van deze thema’s is uiteraard de afbeelding van de bekende buurten van New York. Vampires vs The Bronx is een film die zich focust op de gelijknamige buurt uit de miljoenenstad. De regisseur van de film, en de geest achter het verhaal, is Osmany Rodriguez, een man met zelf migratieroots, die vooral bekend is als regisseur bij Saturday Night Live. Het script werd geschreven door Blaise Hemingway (Playmobil: The Movie). In de film vecht een groep jonge vrienden uit de Bronx om hun buurt te redden van gentrificatie … en vampieren.

Het grootste thema van de film is natuurlijk de gentrificatie, of verkaveling, van een buurt voornamelijk bewoond door langere-inkom, en migranten gezinnen. Wat zo geniaal is aan dit verhaal is eigenlijk de perfecte metafoor die hier gecreëerd wordt. De vampiers waartegen deze jonge bende moet vechten zijn een perfect metafoor voor gentrificatie. Terwijl vampiers mensen leegzuigen, zuigt gentrificatie de buurt leeg. Dit belangrijk thema komt meer en meer ter sprake, kijk maar naar een serie als Gentefied over de gentrificatie in Los Angeles. Maar dit moet natuurlijk niet altijd in een serieus project zijn. Door hier een fantasie/horror verhaal te mengen met dit zware thema, wordt het veel lichter gebracht en voor veel meer mensen toegankelijk. Het moet niet altijd een dramatisch verhaal zijn dat maatschappelijke onderwerpen kan aansnijden. De enige witte mensen in de hele film zijn dan ook de vampiers en hun handlangers. Het zijn dan ook meestal witte mensen die buurten als deze leegzuigen en overnemen.

Dit laatste is ook hoe ze het dus ook in de Bronx zien. Vapmires vs The Bronx gebruikt deze kans om de diversiteit van de Bronx tentoon te stellen. Regisseur Oz Rodriguez is zelf de zoon van migranten en probeerde de Latinx gemeenschap juist en in sterkte te representeren. Het merendeel van de cast was dan ook van Latinx oorsprong. Het is belangrijk dat deze positieve verhalen vertelt worden door migranten zelf, over hun eigen buurten. Doorheen de toekomst gaat dit veel stereotypen de wereld uit helpen die zijn ontstaan door films gemaakt door mensen die de buurt niet echt van binnenuit kennen. Deze film toont een meer realistisch beeld. Problemen worden natuurlijk niet onder de mat geschoven zoals de blijvende aanwezigheid van gangs, maar dit wordt op een goede manier aangepakt, vooral tegenover jongeren. Maar het is belangrijk dat deze verhalen en problemen kunnen verteld worden door hun eigen mensen.

Er ligt dus een heel belangrijk, krachtig, en hoopvol verhaal aan de basis van Vampires vs The Bronx. En zoals de titel al aangeeft, bevat de film natuurlijk ook wat actie. Als je er echter wat op let gedurende het verhaal, merk je dat de actie eigenlijk niet zo goed is als het had kunnen, of moeten, zijn. Het gaat snel met veel cuts, en de choreografie is heel basic en niet meteen heel impressionant. Hoewel actie een groot deel is van een jongeren, horror film als dit, is het misschien hier niet het belangrijkste. Het verhaal primeert, en is uiteindelijk wat de Vampires vs The Bronx goed maakt. De hoofdacteurs zijn jong, en je voelt dat ze wat onervaren zijn, maar toch geven ze een gevoel van leven. Dat is wat eigenlijk de hele cast doet: leven en kleur geven aan een buurt die misschien niet altijd positief in mensen hun geheugen staat. Met een hoopvol verhaal, en einde, weet Vampires vs The Bronx echt te charmeren.

★★★1/2

Vampires vs The Bronx is nu te zien op Netflix

On The Rocks - Recensie