On The Rocks - Recensie

Als men het heeft over vrouwelijke regisseurs, komt altijd de naam van Sofia Coppola naar boven. Met overwinningen en nominaties op de Oscars en in Cannes, is zij misschien wel de bekendste regisseuse in de wereld tot nu toe. Na haar succesvolle vorige film uit 2017, The Beguiled, is ze nu terug met een nieuwe film als regisseuse en schrijfster, deze keer onder de vaandel van Apple. Voor de uiteindelijke release op de streamingdienst Apple+, On The Rocks eerst voor enkele weken te zien in de kleinere Belgische zalen. Met Bill Murray en Rashida Jones in de hoofdrollen, draait On The Rocks rond een jonge moeder (Rashida Jones) die haar man verdacht van vreemdgaan, en hierdoor onverwachts de relatie met haar playboy vader opnieuw verbeterd.

On The Rocks is uiteindelijk een vrij plezante film, met toch een zwaar onderwerp als uitgangsbasis. Het grote thema is het element van vreemdgaan, maar waar de film eigenlijk over gaat, is de relatie en geschiedenis tussen een dochter en haar vader. Met een vader die zijn hele leven rondsliep, komt het mogelijke bedrog dicht bij huis, en moet Rashida Jones’ Laura haar angsten en invloed uit haar verleden confronteren. Met het thema van vreemdgaan wordt er via Rashida Jones vooral gefocust op het vrouwelijke perspectief in deze situatie, met Murray’s Felix als tegenspeler. De film kijkt naar de redenen waarom mannen zouden vreemdgaan, en tegelijkertijd hoe raar dit allemaal klinkt als je het bekijkt vanuit een vrouwelijk standpunt. In beide gevallen is communicatie in dit verhaal van het grootste belang, met een vader die gewoon zijn dochter wil zien maar eerder voor problemen zorgt, en een koppel dat gewoon met elkaar moet praten waardoor deze problemen misschien nooit waren ontstaan.

De grootte trekkracht van de film is natuurlijk Bill Murray, en hij maakt zijn rol meer dan waar. Zijn charme maakt de film zo plezant als het is: constant grappend, iedereen charmerend die hij tegenkomt, waardoor je vergeet dat hij eigenlijk niet de beste persoon is. Het verhaal laat je er echter vaak aan herinneren hoe verkeerd en degoutant Felix, en iedereen zoals hem, wel niet is, ondanks de charme die het allemaal bedekt. Samen met Rashida Jones verlicht hij het zware thema van het verhaal. Een grote hulp daarbij is Marlon Mayans’ Dean die zichzelf heel verdacht maakt doorheen het verhaal, wat ons nog meer de kant van Laura doet kiezen. Het is dan ook het einde dat mij wat frustreerde, hoewel het een perfecte representatie van de realiteit is. Dit is het frustrerende aan dit verhaal rond communicatie. Ook al weet je dat beide mensen fouten hebben gemaakt, sta je toch meer achter een persoon omdat je deze voornamelijk hebt gevolgd doorheen de film.

Hoewel On The Rocks vrij plezant is, blijf ik toch wat met gemengde gevoelens achter. Er worden enkele heel belangrijke thema’s rond vreemdgaan en relaties aangehaald, wat een heel positief en nodig element is. Het einde was echter positief en frustrerend op hetzelfde moment, waardoor het hele verhaal daarvoor tegelijkertijd relevant blijft, maar je je ook afvraag waar dit allemaal voor nodig was. Uiteindelijk realiseer je je toch dat dit nu eenmaal een representatie van het leven is, hoe frustrerend het wel niet mag zijn.

★★★1/2

On The Rocks is nu te zien in de bioscoop, en vanaf 23 oktober op Apple+

Covid-19 regeert nog altijd de wereld, dus ook in de bioscoop moet men nog altijd voorzichtig zijn. Draag altijd een masker, ook tijdens de film, en hou voldoende afstand voor, tijdens, en na de voorstelling. Op deze manier kunnen we blijven genieten van onze favoriete films.

Relic - Recensie

Vampires vs The Bronx - Recensie