Dealer (2021) - Recensie

Om mij als kijker mee te krijgen in een wereld waar ik persoonlijk heel ver vanaf sta, vergt vaak een uitzonderlijk sterk verhaal en regie. En als het dan nog eens een Vlaamse film is, wordt dit nog stukken moeilijker. Dat Dealer, een film over een veertienjarige, Antwerpse drugsdealer van regisseur en schrijver Jeroen Perceval, heel sterk uit de hoek zou moeten komen, is zeker niet overdreven. Deze debuutfilm van de acteur die nog in films zoals Rundskop heeft meegesleept, ging in première op het Film Festival Gent, en wist daar al heel wat positieve reacties uit te lokken. En ja, het is hem wonderbaarlijk toch gelukt om een spannende, aangrijpende film neer te zetten.

Met wat inspiratie uit zijn eigen vroegere leven, weet Perceval vooral een zeer geloofwaardig verhaal neer te zetten. Persoonlijk ben ik niet altijd een fan van Vlaamse accenten in films, maar hier was het echt wel een van de vele details die het verhaal dat beetje meer gaven. Dat een film over de vicieuze cirkel van de ondergrondse drugswereld en de verslavingen van beroemdheid, mij toch deed hopen op een goede uitkomst, deed kwaad worden bij de zoveelste slechte beslissing, enz., is voornamelijk ook te danken aan de performances. Met zijn typische Antwerps jongerenaccent was ik niet direct de grootste fan van Sverre Rous' hoofdpersonage Johnny, maar deze jonge acteur heeft zo'n sterke performance neergezet, dat je zonder omkijken meegesleurd wordt in zijn verhaal. Omring hem dan nog eens met grootheden zoals Veerle Baetens, Ben Segers, en Bart Hollanders, en je krijgt een van de beste Vlaamse films van de voorbije jaren. Het verhaal van DEALER mag dan wel ver van het bed van de meeste mensen staan, ik garandeert dat je daar na tien minuten al niet meer aan denkt.

★★★1/2

Dealer is nu te bekijken in de bioscoop

Tick Tick … Boom! (2021) - Recensie