Thunder Force (2021) - Recensie

Als televisie- of filmkijker is het tegenwoordig moeilijk om superhelden te ontwijken in de verschillende media. In de voorbije jaren heeft Hollywood het genre helemaal omarmt als één van de grootste geldmakers in de filmindustrie. Net als een Disney of Warner Bros. wil elke studio zo tegenwoordig wel zijn eigen superheldenfranchise hebben om geld in het laadje te brengen. Anderzijds is de aanpak van deze films steeds serieuzer geworden doorheen de jaren. Van plezante actievolle pleziertjes zijn superhelden steeds meer geëvolueerd naar betekenisvolle kaskrakers, die qua impact veel dichter tegen de originele stripboeken aanliggen. Natuurlijk brengt dit ook al maar meer materiaal voor komieken om plezier mee te hebben met zich mee, en om een komische draai te brengen aan het superheldengenre. Niet al te verassend komt deze draai er met actrice Melissa McCarthy, die hier al ervaring mee heeft met onder andere Spy, een komische insteek op het spionagegenre. Thunder Force is de nieuwste van McCarthy’s echtgenoot, regisseur en schrijver Ben Falcone, die bekend is van de McCarthy-films Superintelligence, Life of the Party, en Tammy. Het verhaal van de film focust op een wereld waar superschurken de orde van de dag zijn, en twee vervreemde beste jeugdvrienden weer bij elkaar komen nadat een van hen een behandeling heeft bedacht die hen krachten geeft. Naast McCarthy wordt de tweede hoofdrol vertolkt door actrice Octavia Spencer (Hidden Figures, The Help), met onder andere Jason Bateman en Pom Klementieff als deel van de cast.

Als komische superheldenfilm faalt Thunder Force jammer genoeg op beide vlakken. De verwachtingen waren anderzijds wel hoog, met een mogelijkheid voor een franchise voor Netflix. Het is dan ook fantastisch om twee personen als superheld te zien die omwille van hun lichaam in Hollywood niet als superhelden gezien of gecast zouden worden. De insteek van de film is dus op zich heel interessant en positief voor de industrie, juist omdat het niet de bedoeling was om een echte parodie te brengen. Maar de stijl waarmee de afbeelding van deze helden is aangepakt, maakt ze nu niet per se zo impressionant als ze zouden gewild hebben. Thunder Force ziet eruit en voelt aan als elke andere Melissa McCarthy film, zonder typische epische momenten die superhelden er juist cool doen uit zien. Nochtans gaan humor en superhelden perfect samen. Marvel heeft altijd wel wat humor, met onder meer Guardians of the Galaxy, maar anderzijds ook met films als Megamind. Er moet een balans zijn tussen de meer heroïsche momenten en de komische momenten, maar het is juist deze balans die hier wat afwezig is.

Maar zelfs als we naar de humor op zich kijken, is Thunder Force niet direct McCarthy’s en Spencer’s beste film. Ik kan mij geen moment herinneren dat er effectief een lach af kon tijdens het kijken van deze film, zelfs eentje binnenin. Met opviel is dat vele zogezegd grappige momenten gigantisch lang uitgetrokken werden. In plaats van korte, krachtige momenten, rekt de film de komische momenten zo lang uit dat ze stoom verliezen, en de impact compleet weg is. Anderzijds wordt er maar doorgehakt op bepaalde komische elementen die misschien één keer grappig zijn, maar niet na de tiende keer zoals specifiek het geval is met Jason Bateman’s personage. Het is vooral McCarthy die het komische centrum is van Thunder Force, maar de zelfspot, waaruit de meeste van haar grappen bestaan, worden net zoals de rest van de film snel oud. De structuur zit de film ook tegen. De opening rond McCarthy’s Lydia en Spencer’s Emily is misschien wel interessant, maar niet pakkend genoeg om de film te openen en de kijker te intrigeren. De film komt daarna ook nooit echt op gang, ondanks de moeite die het doet om toch een entertainende, maar ook emotioneel aangrijpende film neer te zetten.

Dat Thunder Force de verwachtingen uiteindelijk niet kan invullen, is uiteindelijk zeer jammer en dan vooral voor de actrices die al zoveel beters getoond hebben doorheen hun carrière. De samenwerkingen tussen Falcone en McCarthy behoren niet tot haar beste films, met al heel wat andere succesvollere projecten als Bridesmaids en Can You Ever Forgive Me? onder haar naam. Ook Spencer toonde in het verleden al hoe veel beter ze eigenlijk wel niet is. Maar een ondermaats script op vlak van humor, en een creatieve visie die deze superhelden geen recht aan doet, is Thunder Force uiteindelijk een verre van memorabele film die we dus snel zullen vergeten.

★★

Thunder Force is nu te bekijken via Netflix

Them (2021) - Recensie