Snabba Cash (2021) - Recensie

De Scandinavische landen zijn voornamelijk bekend voor hun intense films zoals bijvoorbeeld Out Stealing Horses, of anderzijds ook voor hun detective-reeksen. In dit Nordic Noir genre denken we nu niet direct aan verhalen met als focus harde gangsters in de drugswereld. Maar dat is juist wat de nieuwste Zweedse Netflix-reeks van SF Studio’s in de aanbieding heeft. Snabba Cash is geïnspireerd op het gelijknamige eerste deel ui 2006 van Jens Lapidus’ Stockholm Noir-trilogie, een boekenreeks over de gewelddadige ondergrond van Stockholm. In 2010 werd het verhaal al eens verfilmt door Daniel Espinosa, met Joel Kinneman in de hoofdrol. Deze nieuwe reeks werd gecreëerd door Oskar Söderlund en Lapidus zelf, met Söderlund als schrijver en bijdragen van schrijvers Michael Hjorth, Mona Masri, en Mikkel Bak Sørensen. In het verhaal botsen de ondernemende jetset en de criminele wereld, en worden loyaliteit, vriendschappen en zakenpartners allemaal op de proef gesteld in een nooit eindigende zoektocht naar gemakkelijk geld. Deze versie is echter geen letterlijke verfilming van de boeken, maar neemt inspiratie uit het verhaal van Lapidus en geeft er zo zijn eigen draai aan.

Films en series waar de drugsonderwereld met haar typische gangsters en gewelddadige confrontaties te focus zijn, zijn verre van uniek. Met al zoveel verhalen vertelt in deze wereld, is het soms niet meer duidelijk welke nieuwe dingen een ander verhaal kan bijbrengen. Alles hangt uiteindelijk af van de personages. Voor de eerste drie afleveringen lijkt Snabba Cash ook niet echt op gang te komen, en lijkt het gewoon op een hoop terecht te komen met alle andere reeksen die gewoon de typische beats van een gangsterreeks volgen. Net als het boek volgt de reeks drie verschillende, centrale personen: de opkomende zakenvrouw Leya, vertolkt door Evin Ahmad, de gangster en zanger-in-zijn-vrije-tijd Salim, vertolkt door Alexander Abdallah, en ten laatste de wannabe drugsdealer Tim, vertolkt door Ali Alarik. Rond deze figuren zweven dan weer personages zoals bijvoorbeeld de plaatselijke drugsbaron Ravy, zijn luitenante Nala, en mega-investeerder Thomas Storm. Het verhaal heeft voornamelijk de eerste drie afleveringen nodig om de personages, de wereld, en de connecties vast te leggen voor de kijker, maar vanaf de tweede helft van dit zesdelige eerste seizoen gaat de reeks als een sneltrein vooruit.

Een sterkte is dat het verhaal tegelijkertijd simpel en complex is. De motivaties van de drie hoofdpersonages zijn simpel: Leya wil succes vinden in de zakenwereld ver van de drugs, Salim wil echter weg uit deze wereld en zich focussen op zijn passie, en Tim die zich wil tonen aan zijn vriendin en snel geld wil maken als drugsdealer. Vooral de verhalen van de eerste twee zijn fantastisch, geholpen door sterke performances, en geraken al snel met elkaar verweven in een relatie die enkel slecht kan eindigen. De hoop voor een leven weg van het geweld verbind beide personages, maar het verleden en de noden van het heden zijn natuurlijk nooit ver weg. Tim’s verhaallijn staat echter wat langer apart van deze twee, en is omwille van een iets minder sterke performance ook niet zo opmerkelijk. Zijn bijna constante emotieloze houding werkt op de momenten waarin hij compleet bevroren moet zijn door de gruwelijke omstandigheden, maar vaak wil je gewoon iets meer. De complexiteit van het verhaal komt er dan door de verbinding van al deze verhaallijnen, de dingen die elk personage nodig heeft om te overleven, en de manier waarop dit allemaal uiteindelijk ontspoort. Dit web van deals zorgt vervolgens voor een heel spannende, dynamische, en entertainende finale.

Snabba-Cash-Netflix-serie-Zweeds (1) (1).jpg

Net zoals de meeste Scandinavische reeksen staat de productie echt wel op punt, zonder overdreven, maar goed in beeld gebrachte actie. De diverse cast vertegenwoordigt de huidige maatschappij dan weer perfect, zonder te stereotyperen maar nog altijd de uniciteit van elk personage en achtergrond te benadrukken. Het Zweeds, met wat tussentaal erdoorheen, is ook goed te volgen met behulp van de ondertitels, en na een tijd begin je zelfs enkele woorden te herkennen. Uiteindelijk is Snabba Cash een Scandinavische reeks zoals ik er nog weinig gezien heb, over een wereld waar we binnen Scandinavische landen niet vaak over horen. Zelfs met een narde setting in de onderwereld, hangt het hele verhaal rond enkele goed uitgewerkte en geacteerde personages, en dat zorgt op zijn beurt voor een goed verhaal. Met een onverwacht einde van dit eerste seizoen, ligt de toekomst breed open voor een tweede seizoen waarin de strijd tussen deze personages nogmaals kan losbarsten.

★★★1/2

Het eerste seizoen van Snabbe Cash is nu integraal te bekijken via Netflix

Thunder Force (2021) - Recensie