Throwback - The Beach (2000)

Al sinds de uitvinding van de camera houdt de mens van het bewegend beeld. Tijdens een normaal jaar gaan zo miljoenen mensen naar de nieuwste film kijken met een goede zak popcorn in de hand. Geen wonder dus dat de filmindustrie een van de grootste industrieën ter wereld is. Met al dit geld en macht, kan Hollywood dan ook meestal doen wat ze wil, maar niet altijd ten goede van iedereen. Studio’s gaan soms heel ver om hun films en series exact te maken zoals ze willen, iets dat recent nog te horen was bij de productie van de Andor reeks van Disney, waarbij het een heel dorp verstoorde in de creatie van haar sets. Nochtans zijn deze problemen maar van kleine aard: het verstoord gewoon de rust van een lokale, Engels dorpje, iets dat waarschijnlijk niet blijvend zal zijn. Studio’s hebben met hun producties al veel grotere schade aangericht. Dit brengt ons terug naar het jaar 2000, waar op 11 februari de film The Beach van regisseur Danny Boyle uitkwam, met in de hoofdrol Leonardo DiCaprio.

The Beach kwam van de gelijknamige debuutroman van Alex Garland, de schrijver en regisseur bekend van Ex Machina en Annihilation, dat hij adapteerde samen met John Hodge. het verhaal draait rond de jonge Richard (Leonardo DiCaprio) die reist naar Thailand en daar in het bezit komt van een vreemde kaart. Het gerucht gaat dat de kaart leidt naar een eenzaam strandparadijs, waarna hij opgewonden en geïntrigeerd op pad gaat om deze plek te vinden. Het begin van de film speelt zich simpelweg af in de straten van een Thaise stad, maar voor de scenes in het “paradijs” moest de productie het ideale strand vinden. De uiteindelijke keuze viel niet per se om de schoonheid van de plek, wat het wel degelijk had, maar wel omwille van de mogelijkheden tot reconstructie. Want het strand was nu eenmaal te klein voor de voetbal scene die gepland was, dus werd een heel deel van de plaatselijk bomen vegetatie neergehaald, en nieuwe niet-lokale palmbomen geplant om het juiste uitzicht te geven. Het resultaat is prachtig, en ziet er exact uit zoals een leek zich zou inbeelden. De film heeft dan ook dat realistische gevoel dat je enkel krijgt van echte locaties. Het strand representeert het idyllische paradijs, terwijl de omliggende jungle de wilde kant van de film vertegenwoordigd.

De aanpassingen waren dan wel mooi voor de film, maar door de vele verbouwingen was de natuurlijke structuur grondig verstoord. Voor de lokale bewoners zag het er verschrikkelijk uit, maar de echte schade kwam pas nadat de productie was vertrokken. Het aanplanten van vreemde soorten verstoorde de natuurlijke habitat van vele diersoorten, en de uitbreiding van het strand brak de natuurlijke structuur, iets dat e-heel duidelijk werd bij de eerstvolgende seizoensgebonden stormen. De zandduinen hadden niet de bescherming van de natuurlijke vegetatie, waardoor ze direct instortten en naar zee gespoeld werden, waar ze onderweg het plaatselijke koraalrif zwaar beschadigden. Al deze gebeurtenissen zijn eigenlijk heel ironisch. The Beach draait rond de boodschap dat het niet mogelijk is om een onaangeroerd paradijs te behouden. Richard en zijn reisgenoten komen dan wel uiteindelijk aan in het “paradijs”, een dorp dat al door andere reizigers uitgebouwd was, maar merken al snel dat het leven hier niet zo verschillend is als de buitenwereld. Er moet nog steeds gewerkt worden om de samenleving in stand te houden, en mensen blijven natuurlijk mensen.

Terwijl de barsten in de gemeenschap zichtbaar worden, valt Leonardo DiCaprio’s Richard in een spiraal van waanzin door het gewicht van het geheim dat ten allen koste moet bewaard worden. DiCaprio had juist films als Romeo + Juliet en Titanic achter de rug, en zelfs met de groeiende druk van bekendheid op zijn schouders, geeft hij nog altijd een sterke performance. Hetzelfde kan gezegd worden over de rest van de cast, met onder andere Tilda Swinton. Maar grote bekendheid van de acteurs brengt natuurlijk ook veel ogen op de film, en al snel was bekend welke schade de productie had aangericht. Milieuactivisten spanden een rechtszaak aan tegen de studio en de Thaise overheden, maar pas zeven jaar later werden ze veroordeeld om de schade op het strand en in de zee te herstellen. Dit kan misschien wel gebeurt zijn, maar sindsdien is de situatie niet veel verbeterd. Massa’s toeristen zoeken elk jaar de locatie van de film op, iets waar ook lokale inwoners van profiteren. Maar de impact op de omgeving wordt stilaan zichtbaar, met grote negatieve effecten op het koraalrif en het strand. Het is dan ook ironisch dat juist Leonardo DiCaprio zich al een hele tijd profileert als een grote milieuactivist, terwijl juist een van zijn films zo’n ravage heeft veroorzaakt.

Uiteindelijk werd er zoveel moeite gedaan voor een film die uiteindelijk degelijk was, maar nu niet spectaculair goed. De setting is mooi, de performances goed, en het heeft een goede boodschap rond de zoektocht naar geluk en het paradijs. The Beach is eigenlijk nog veel seksueel explicieter en gewelddadiger dan ik eerst had verwacht, zeker voor een jonge DiCaprio. het is een plezante kijkervaring, maar zeker niet zo goed als sommige, beter films van Danny Boyle, of zelfs Alex Garland. Het verhaal rond The Beach is er uiteindelijk eentje van geld en macht. Fox Studio’s betaalde 100 duizend dollar om te doen wat ze wilden, zo veel keer meer dan wat studio’s normaal betaalden om ergens te mogen filmen. Studio’s blijven denken dat ze alles kunnen doen, dat was het geval meer dan twintig jaar geleden, en is spijtig genoeg nog altijd zo.

★★★

The Beach is op dit moment te bekijken via Google Play

Space Sweepers - Recensie