Throwback - Slumdog Millionaire (2008)

De Oscars mogen dan wel de grootste filmprijzen ter wereld zijn, vele films die zich ooit een winnaar hebben mogen noemen, zijn daarna snel in de vergetelheid beland, of waren zelfs nooit echt heel populair om te beginnen, denk maar aan Green Book indertijd. Het jaar 2008/2009 was wat anders, want iedereen, zelfs mensen die de film niet hadden gezien, of gewoon niet geïnteresseerd waren in film, had wel gehoord van het fenomeen Slumdog Millionaire, winnaar van wel acht beeldjes dat jaar. Ik moet toegeven dat, twaalf jaar na datum, ik deze klassieker van regisseur Danny Boyle nog altijd niet gezien heb, deels omdat ik het gevoel had dat de film vrij overrated ging zijn. Maar soms maakt de Academy dus wel eens een goed keuze. Slumdog Millionaire werd, zoals eerder al vermeld, geregisseerd door Danny Boyle, bekend van films als Trainspotting, en samen met Loveleen Tandan voor de productie in India. Met script was dan weer van de hand van Simon Beaufoy (The Full Monty, Everest), losjes gebaseerd op de roman Q&A van de Indische auteur Vikas Swarup. Zoals nu wel duidelijk is, speelt het verhaal zich dus af in India, en focust het op Jamal, een jonge man uit Mumbai, die terugkijkt op zijn leven nadat hij verdacht wordt van bedrog op de Indische versie van Who Wants To Be A Millionaire.

Slumdog Millionaire is een fantastische film, op vele verschillende manieren, met een aangrijpend verhaal. Wat direct opvalt is hoe goed gestructureerd het hele verhaal wel niet is, om tegelijkertijd de spanning in het heden te houden, en tegelijkertijd een heel roerend verhaal te vertellen aan de hand van flashbacks. Regisseur Danny Boyle prees Simon Beaufoy voor de manier hoe hij alle verhaallijnen wist te verweven in één visie, en gaf het als een van de redenen die hem aantrok tot de film. Het gebruik van zijn antwoorden op de quiz als herinneringen uit het verleden, en hierdoor zijn turbulent levensverhaal te vertellen, is dan ook geniaal. Op een chronologische manier krijg je als kijker zo langzaam te weten hoe hij is terechtgekomen waar hij nu is. De flashbacks zelf hebben eigenlijk nog meer te vertellen dan enkel Jamal’s levensverhaal. Elk vertellen ze iets over India als land, met een publiek dat er niets over weet of het juist al te goed zal herkennen. Voorbeelden zijn de interne religieuze strijd tussen Moslims en Hindoes, de leven van straatkinderen, of de uitbuiting ervan. Centraal staat natuurlijk Jamal’s levensverhaal, en hoe hij gekomen is waar hij is, maar anderzijds is het ook een fascinerend beeld van een land met haar hoogtes en laagtes, een portret dat vreemd is voor een groot deel van de huidige wereldbevolking.

Met al deze elementen is de serieuze toon zeker gezet, maar het zijn ook de meer emotionele thema’s die de film zo krachtig maken. Centraal staat natuurlijk ook een liefdesverhaal dat enkel maar toevoegt aan de spanning van de film. Natuurlijk is het allemaal redelijk cliché, maar het geeft verhaal het nodige hart, en uiteraard die spanning. Het thema dat dit liefdesverhaal vooruit stuwt, en centraal staat in alle momenten van het verhaal, is doorzettingsvermogen. Het is Jamal’s doorzettingsvermogen dat hem zo vele keren herenigd met zijn geliefde Latika nadat de twee gescheiden zijn geraakt. Anderzijds is dit doorzettingsvermogen te zien in de afbeelding van de straatkinderen in het algemeen. Met alles dat deze kinderen meemaken, zie je dat ze toch nog een zekere vreugde met zich meedragen en een doorzettingsvermogen in de hoop voor een betere toekomst. Dit is iets dat schrijver Simon Beaufoy ook ondervond in zijn gesprekken met Indische straatkinderen voor zijn research bij het schrijven van het script, en het is dus iets dat de film heel goed weet af te beelden. Dit staat dan weer tegenover de corruptie en criminaliteit die altijd aanwezig zijn op de achtergrond van het verhaal. Toch is Slumdog Millionaire zeker geen zwaar, negatief drama. Samen met het doorzettingsvermogen straalt de film ook een positiviteit en hoopvolheid uit bij Jamal’s levensverhaal, maar ook bij het Indische volk doorheen de reactie op de quizshow.

Slumdog Millionaire zou deze krachtige impact natuurlijk niet hebben zonder de fantastische cast die het wist samen te brengen, vooral in de jongere acteurs die zeer zware en dramatische scenes tot leven moesten wekken. De grote revelatie was natuurlijk de Engelse acteur Dev Patel, die na Slumdog Millionaire wat van het grote toneel verdween, maar recent terug in de kijker stond met films als The Personal History of David Copperfield. Een groot deel van de cast bestond uit plaatselijke Bollywood acteurs, iets waar ode aan gebracht werd met het grootse dansnummer tijdens de aftiteling. De film eigenlijk ook niet gesteund door een grote Amerikaanse studio, waardoor het gezien werd als de eerste “buitenlandse” productie die de Oscar voor beste film won sinds The Last Emperor in 1987. Slumdog Millionaire is dan ook buitengewoon goed, met een productie die risico’s durfde nemen met haar plaatselijke locaties en jonge, onbekende acteurs, maar natuurlijk ook met haar verhaal. Het zijn dergelijke films die het verdienen om prijzen te winnen, en die we dus ook zullen blijven herinneren, jaren na de initiële release.

★★★★

Slumdog Millionaire is nu te zien via Itunes, Google Play, en Amazon Prime

The Life Ahead - Recensie