Paranormal - Recensie

Doorheen verschillende recensies het afgelopen jaar is het vrij duidelijk geworden dat een van de aantrekkingspunten van Netflix de internationaliteit van hun aanbod is. Op het streamingplatform zijn projecten van over de hele wereld te vinden, met sommige regio’s al beter vertegenwoordigd dan andere, en elk jaar komen hier nieuwe perspectieven bij. Paranormal, de nieuwste horrorreeks die Netflix aanbiedt, komt uit een regio waarvan wij weinig zien: het Midden-Oosten. De serie is gebaseerd op de populaire boeken van Dr. Ahmed Khaled Tawfik genaamd Paranormal, ofwel Ma Waraa Al Tabiaa dat vertaald wordt als “What is beyond Nature”. De adaptatie werd grotendeels geschreven en geregisseerd door de Saudische Amr Salama die al meerdere prijzen won met zijn films en documentaires. Het verhaal is gesitueerd in de jaren zestig, en focust op Refaat Ismail (Ahmed Amin), een eenzame, sceptische dokter, die zich plotseling in het middelpunt vindt van een reeks supernatuurlijke gebeurtenissen.

Het lijkt misschien niet zo van buitenaf, maar Paranormal is een fantastische reeks die de kans heeft om een nieuwe hit te worden voor Netflix als mensen het een kans geven. Zoals elke reeks heeft dit zesdelige verhaal een sterke, overkoepelende verhaallijn, maar toch is de reeks veel episodischer dan verwacht. Naast het overkoepelende verhaal, dat sterk ingaat op een evenement uit Refaat’s verleden, geeft elke aflevering een nieuwe paranormale bedreiging die zijn scepticisme uitdaagt. Buiten misschien twee wat mindere afleveringen, zijn het allemaal sterke verhalen vol spanning die ook een zekere emotionaliteit weten op te bouwen. De eerste aflevering is één van de mindere aangezien het even duurt om in het verhaal te komen. Het is dus zeker de boodschap om de serie een kans te geven, en je door deze eerste aflevering te worstelen. Hierna bouwt de reeks langzaam op tot fantastische laatste afleveringen die zorgen voor een spetterend einde. Een twist op het einde deed mij twijfelen voor enkele minuten, maar het vooruitzicht naar een tweede seizoen liet mij deze twijfels snel vergeten. Vul dit aan met een prachtige, intense soundtrack, en je krijgt een spannende reeks die smaakt naar meer.

De andere aflevering die ik als wat minder ervaarde, viel nog goed mee op de fake-uitziende CGI na. Algemeen is er weinig op te merken over het gebruik van computereffecten doorheen de reeks, gezien deze zo spaarzaam mogelijk gebruikt worden, of verhuld zijn in het donker. Komen deze echter meer op de voorgrond, dan wordt de illusie snel verbroken. Natuurlijk is dit het gevolg van het kleine budget waar de reeks waarschijnlijk mee moest werken, waarbij een groter budget in een tweede seizoen voor heel wat verbetering zou kunnen zorgen. Toch is deze klacht maar te beperken tot één aflevering, met een zeer degelijke productie voor de rest van de reeks die gebruik maakt van zeer simpele technieken om het verhaal tot leven te wekken. Een grote factor hierbij is ook de fantastische cast die dit verhaal de emotionaliteit geeft die het nodig had. Veel lof is er voor Ahmed Amin, eigenlijk een Egyptische komiek, die hier een zeer gelaagde, dramatische performance brengt. De mindere acteerprestaties komen voornamelijk van de acteurs met Engelstalige rollen, deels misschien door hun geacteerd, slecht Arabisch.

Paranormal weet ook enkele sterke thema’s aan te halen doorheen haar goed gevulde afleveringen. Het verhaal focust zich natuurlijk op Rafeet, een pessimistische man gegrond in de realiteit, die zeer passief door het gaat. De gebeurtenissen die op hem afkomen doen hem zijn houding tegenover de wereld enigszins veranderen, voorgesteld door de aanpassing van zijn eigen, samengestelde wetten. Een groot aspect hiervan is familie, die hij leert te appreciëren doorheen de uitdagingen die zijn samen moeten aangaan om de demonen uit hun verleden te overwinnen. Hoewel de reeks niet eenzelfde diepte heeft als bijvoorbeeld The Haunting of Bly Manor, moet het zeker niet onderdoen voor vele van de betere horror/thriller van het moment. Het toont nogmaals de grote, onaangeroerde berg aan talent die deze wereld te bieden heeft, met een compleet Arabische cast waaronder zelfs de acteurs met Engelstalige rollen. Netflix mag de serie dan wel uitgebracht hebben, de grootste verdienste gaat naar deze sterke Egyptische productie. Het is dan ook zeker aan te raden om Paranormal te bekijken in het originele Arabisch. Met dit fantastische eerste seizoen hoop ik dan ook op een vervolg, en eindelijk wat erkenning voor de sterke verhalen die het Midden-Oosten te bieden heeft.

★★★★

Paranormal is nu te zien op Netflix

Throwback - Slumdog Millionaire (2008)