Throwback - Seven Samurai (1954)

Voor de Throwback van deze week, gaan we verder terug in de tijd dan we tot nu toe hebben gedaan, en dat naar het jaar 1954 met één van de meest bekende films die misschien ooit uit Japan is gekomen. Seven Samurai, oftewel Shichinin no samurai, wordt onjuist beschouwd als de eerste samoerai-film van de legendarische regisseur en schrijver Akira Kurosawa, maar het is wel de film die het spirituele begin was van een vele van zijn latere films zoals Ran, en zijn iconische status. Kurosawa schreef Seven Samurai met medeschrijvers Shinobu Hashimoto en Hideo Oguni na verschillende geschrapte ideeën rond het samoerai-thema. Het verhaal draait rond een boerendorp dat belaagd wordt door bandieten, waardoor de inwoners genoodzaakt zijn om hulp te zoeken bij willige samoerai om hun dorp te beschermen. Naast de bekende regisseur en schrijver bestond de cast uit enkele bekende Japanse acteurs zoals Toshirô Mifune, en Takashi Shimura, twee acteurs die doorheen hun carrière veel met Kurosawa hebben samengewerkt. De uiteindelijke lengte van het eindresultaat bedroeg drie en een half uur, veel langer dan wat er tegenwoordig voornamelijk te zien is op het grote scherm.

Seven Samurai wordt door vele critici, regisseurs, en acteurs, gezien als één van de beste films ooit gemaakt. Een voorbeeld hiervan is George Lucas, die deze film als zijn favoriete film ziet. Dit betekent ook dat het een zeer invloedrijk project was, met veel elementen die later continu gekopieerd werden, denk maar aan de Star Wars films van George Lucas. Dit betekent niet dat alles in deze film per se nieuw was, maar het bracht vele verschillende elementen voor de eerste keer samen, waardoor het toen heel modern was. Tot de verhaalelementen behoren de typische groep met haar verschillende karakters, de oude meester, de aarzelende held, een klein liefdesverhaal die spanning brengt , de controverse omwille van de eerste keer dat er een borst werd aangeraakt, enzovoort. Het voelt allemaal heel modern en vloeiend aan, zonder die houterige sfeer van vele films uit de eerste decennia van de cinema. Op technisch vlak is deze moderniteit ook te vinden, met grote actiescenes die met verschillende camera’s gefilmd werden, en prachtige sets, vloeiende cinematografie, en sterke editing die allemaal het genie van Kurosawa tentoonstellen. In tegenstelling tot andere films van die tijd voelt Seven Samurai bijzonder modern aan, wat zoveel meer plezier aan de kijkervaring geeft.

Het gebrek aan houterigheid is vooral te danken aan de goede regie en goed uitgewerkte personages, maar natuurlijk ook dankzij de goede performances, en dan vooral van Toshirô Mifune. Met zijn personage Kikuchiyo, een mix van komedie en drama, kreeg de acteur de kans van Kurosawa tot veel improvisatie, en het resultaat is een performance die de film levendig houdt, en tegelijkertijd een zekere drama en tragedie brengt. Misschien buiten de performance van Takashi Shimura, zijn vele performances ook over-the-top, iets dat doet denken aan Japans theater, of gewoon theater in het algemeen. Deze meer uitbundige acteerstijl, een overblijfsel van het theater, is redelijk bekend voor Japanse films, maar brengt ook die levendigheid en emotionaliteit die soms wat mist in de wat stijve Amerikaanse projecten. Ondanks alles, is Seven Samurai wel nog altijd bijna drie en een half uur lang, en ik moet zeggen dat er tegenwoordig films van anderhalf uur te zien zijn die langer aanvoelen. Mocht dit nu gemaakt worden zou het zelfs perfect kunnen gemaakt worden in de vorm van een miniserie met drie à vier afleveringen van 50 à 60 minuten, want het is perfect op te delen in de zoektocht naar de samoerai, de voorbereidingen in het dorp, en uiteindelijk het gevecht met de bandieten.

Seven Samurai is een prachtig stukje cinema, dat zelfs tegenwoordig nog perfect op kan tegen vele films. Wat ik wel niet kan zeggen is dat deze film emotioneel veel met mij deed, en dat mist het toch wat. Misschien zal dit in de toekomst anders zijn. De film is gewoon goed, een pareltje van verhaal en beeld, dat tot de mens zal blijven spreken. Ik snap waarom velen deze zien als één van de beste films die ooit zijn gemaakt, al mist voor mij de persoonlijke connectie die misschien meer tot zijn recht zou komen in een bioscoopzaal dan op een laptopscherm. Mocht je toch de kans hebben om Seven Samurai ooit te bekijken, aangezien dat het niet de gemakkelijkste film is om te pakken te krijgen in België, zou ik zeker aanraden om het te doen.

★★★★1/2

Seven Samurai is nu te zien op Rakuten.tv, of op de Amerikaanse Amazon Prime en HBO MAX via een VPN

The Right Stuff - Recensie