The Lego Star Wars Holiday Special - Recensie

Star Wars is misschien wel een van de meest bekende franchisen in de popculture geschiedenis van de afgelopen vijftig jaar. De negen films van de Skywalker-saga staan hier al jaren centraal natuurlijk centraal, en met The Mandalorian begint het universum stilaan te groeien buiten haar mooi afgebakende grenzen. Iconisch onder Star Wars fans is echter de minder bekende Star Wars Holiday Special, een anderhalf uur durende special die te zien was een jaar na de release van de eerste film. De iconische status kwam er echter wel omdat de special bar slecht was, misschien ook de reden dat er hierna nooit meer een dergelijke special is uitgebracht … tot dit jaar dan. Met The Lego Star Wars Holiday Special schijnt Disney een oud idee terug nieuw leven in te blazen, hopelijk met meer succes. Het verhaal van schrijver David Shayne en regisseur Ken Cunningham, allebei bekend van de Lego animatie series, werkt dan ook als een spirituele sequel op de originele special, met eenzelfde setting tijdens het Life Day festival op de Wookiee planeet Kashyyyk, na de gebeurtenissen van The Rise of Skywalker.

Vele mensen zullen raar kijken naar de hele Lego situatie, maar eigenlijk verbaasd dit ook niet. Lego is al lang bezig met adaptaties van bekende films en series, voornamelijk in videogames, maar voordien waren er ook al kleinere projecten voor kinderen te zien die gebruik maakten hiervan. Natuurlijk is het een manier om meer Star Wars Lego te verkopen, iets dat beide bedrijven zal overtuigd hebben om samen te werken aan deze film, zeker na de slechte ervaringen van de vorige Holiday Special. Deze film is dan ook voornamelijk gericht op kinderen, en heeft geen enkel doel om tot de Star Wars canon te behoren. Daarvoor verstoort het verhaal veel te veel belangrijke momenten uit de Star Wars geschiedenis. Het plot rekent dan ook heel erg op herkenbare momenten en personages via een tijdreis element, om het enigszins interessant te maken. Haal dit weg en er blijft weinig van over. Veel nieuws moeten fans dus zeker niet verwachten. Volwassen fans zullen er ook wel hun plezier uit halen, maar de film is natuurlijk vooral bedoelt voor kinderen, met haar boodschap van vriendschap en familie, typische thema’s voor de kerstperiode.

Met een geanimeerde film is het te verwachten dit bijna geen van de originele acteurs te horen zullen zijn, en dat is dan ook het geval, al zijn er enkele uitzonderingen. Acteurs als Billy Dee Williams, Kelly Marie Tran, en Anthony Daniels zijn aanwezig in de stem van hun respectievelijke personages, maar voor de meeste andere is er gekozen voor nieuwe stemmen stemacteurs, of al bekende Star Wars stemacteurs om de personages tot leven te brengen. Ik kan niet zeggen dat het niet merkbaar is, maar het is goed genoeg om de ervaring niet compleet te ruineren. Anderzijds is er ook de animatie, die er natuurlijk goed en mooi uitziet, iets dat wel te verwachten is van een studio als Disney, maar op hetzelfde moment heel gewoon is. Veel mogen we uiteraard niet verwachten van een geanimeerde special die gebruik maakt van de Lego modellen, en dat krijgen we hier ook: een stijl die er niet per se anders of beter uit ziet dan de gemiddelde Lego aflevering. Wel moet ik zeggen dat ze fantastisch werk geleverd hebben om alle locaties tot leven brengen, want het voelt nog echt aan als Star Wars.

Als er een manier is om deze nieuwste Star Wars film te beschrijven, dan is het wel als een entertainende, vergetelijke dosis Star wars voor kinderen. Het is allemaal zeer onschuldig zoals de Star Wars content is voor een jonger publiek, maar met de plezante manier dat het speelt met het universum zit er ook nog wat in voor de oudere fans. Het is natuurlijk nog altijd Star Wars, met haar muziek, lightsabers, en bekende personages. Met programma’s zoals dit kweek je als Disney zijn de nieuwe fans, zelfs al behoort het verhaal niet tot de officiële canon. Hoe entertainend het dan wel niet geweest mag zijn, tegen het einde van de week zal ik het al grotendeels vergeten zijn, en kijk ik uit naar de nieuwste aflevering van The Mandalorian.

★★★

The Lego Star Wars Holiday Special is nu te zien op Disney+

Throwback - Seven Samurai (1954)