Throwback - Season of the Witch (2011)

Deze week gaan we wat meer recenter kijken voor onze throwback, en dan wel naar een film van acteerlegende Nicolas Cage in de nadagen van zijn eerste, grote periode in Hollywood in het begin van de jaren 2000. Het jaar daarvoor hadden we Cage nog al eens in een film vol magie gezien, met de vergeten 2010 klassieker The Sorcerer’s Apprentice, maar in 2011 mocht Cage naar de middeleeuwen gaan om tegen heksen te vechten. Season of the Witch werd geregisseerd door Dominic Sena, iemand waar Cage al mee had gewerkt voor Gone in Sixty Seconds, en het script was van de hand van Bragi F. Schut (Escape Room) in zijn eerste langspeelfilm. Het verhaal van de film draait rond twee ridders in de veertiende eeuw die een opdracht krijgen om een heks te transporteren naar een klooster, waar blijkt dat haar krachten de oorzaak van de pest kunnen zijn. Cage wordt in de film bijgestaan door acteur Ron Perlman (Hellboy).

Wil je een spannende, accurate film zien rond ridders in de tijd van de kruistochten, Season of the Witch is dat alleszins niet. Daarvoor moet je een film kijken als Kingdom of Heaven, die effectief accuraatheid en een spannend, entertainend verhaal weet te creëren. Beide aspecten zul je niet direct terugvinden in Season of the Witch. Het is niet eens het magische aspect van heksen en demonen die deze film onrealistisch maakt, maar wel het uitzicht van de ridders zelf, met bijvoorbeeld Cage’s helm die twee maten te groot scheef op zijn hoofd staat in het begin van de film. Maar de film heeft ook moeite om een boeiend verhaal op het scherm te brengen. Het voelt meer aan als een aaneenrijging van actiescenes, waar dan de nodige personage-momenten missen, en je dus op het einde geen enkele band hebt met een enkele figuur. Dit betekent niet dat actie-zware films slecht zijn, kijk maar naar films van Bruce Lee en recentere films als The Raid of John Wick, maar in deze films is de actie effectief goed. In deze films heb je acteurs die niet per se gekend zijn voor stunts, iets dat zeker in een actie-zware films als dit verborgen moet worden met stuntmensen en editing. Het resultaat is een film zonder enig noemenswaardig verhaal dat springt van actiescene naar actiescene, die dan op hun beurt zo veel, en snel geëdit zijn, dat het allemaal onmogelijk te volgen is en er verschrikkelijk slecht uit ziet.

De grote aantrekkingskracht van deze film is natuurlijk Nicolas Cage in een middeleeuwse omgeving met heksen en demonen. Maar de immer enthousiaste, energieke Cage komt hier nogal zwakjes over. Werd hij gehandboeid door de regisseur, of wou hij echt niet op deze filmset zijn, we zullen het nooit weten, maar die intensiteit die hij normaalgezien weet te brengen, vinden we hier niet terug. Hetzelfde is te zeggen over Ron Perlman. Het zijn dan ook de, op dat moment, minder bekende acteurs, die de film wat meer leven geven. Enerzijds is er Stephen Campbell Moore, die wat meet intensiteit brengt dan zin bekendere collega’s, maar anderzijds zijn er de jonge acteurs Robert Sheehan en Claire Foy, momenteel bekend van respectievelijk The Umbrella Academy en The Crown. Vooral Foy levert een zeer degelijke acteerprestatie, en maakt de film daarmee een heel stuk beter. Haar rol is eveneens memorabel omdat het het enige vrouwelijke personage met tekst is in deze hele film van anderhalf uur, die dan ook nog eens het label van heks opgeplakt krijgt voor het merendeel daarvan. Zeker nu dit aspect van representatie stilaan beter wat beter aan het worden is, al is er nog altijd goed wat werk aan, komt dit zeer duidelijk naar boven, en maakt het de film niet per se beter.

Als fan van het historische genre, was ik toch heel teleurgesteld in deze film. Zelfs al is het een fantasy- verhaal, er kon veel meer gedaan worden met deze wereld en plot. Werkt de personages verder uit, knip misschien een actiescene, en geef deze wereld wat leven. Als historicus stoorde ik mij ook sterk aan dit toch wat lui verhaal. Men verteld een verhaal over de pest, dat in de middeleeuwen zowat één derde van de Europese bevolking heeft gedood, en men doet alsof het in enkele dorpjes was waar deze demon is gepasseerd. Geef het effectief de schaal die het had in de geschiedenis, met dezelfde demonische oorzaak, en je krijgt al een veel impressionantere film. Nicolas Cage was toen, en nu nog altijd, een zeer sterke acteur, en aantrekkingskracht voor een film, maar een slecht script zoals dit goed maken, is zelfs voor hem te veel. Het is dan ook geen wonder dat regisseur Domninic Sena sinds Season of the Witch geen enkele film maar geregisseerd heeft.

Season of the Witch is nu te bekijken via Amazon

Star Trek: Discovery (S3) - Recensie

Equinox - Recensie