Equinox - Recensie

Scandinavische films en reeksen zijn de afgelopen jaren aan een grote opmars bezig, maar Netflix is opvallend weinig ingegaan op deze trend. De Deense reeks Equinox van schrijfster Tea Lindeburg is nu de nieuwste Scandinavische reeks op de streamingdienst, en is gebaseerd op de Deense podcast Equinox 1985. De afleveringen zijn geschreven door een team van schrijvers onder leiding van Lindeburg, en geregisseerd door Søren Balle en Mds Matthiesen. Het verhaal van de reeks draait rond radio-presentatrices Astrid die getraumatiseerd is door de verdwijning van een klas studenten in 1999, met onder andere haar zus. Nu twintig jaar later, krijgt ze een mysterieus bericht van een van de enige overlevenden, waar haar op weg zet om uit te zoeken wat er die avond echt gebeurt is. De hoofdrol van Astrid wordt vertolkt door Danica Curcic (Out Stealing Horses), met voor de rest een grotendeels onbekende cast.

Equinox is een reeks die er initieel uitziet als een vrij standaard mysterie-reeks rond een groep vermiste tieners, maar die uiteindelijk heel wat verassingen in petto heeft. Met de toevoeging van een plot rond sektes, oude goden en magie, wordt het een heel andere, meer mysterieuze serie. Hiermee heeft het als Deense reeks zeker al de Scandinavische verhaal- en visuele sfeer te pakken. Het is een heel entertainende manier om Scandinavische legenden in het spotlicht te brengen, en de duistere, geïsoleerde sfeer die de reeks toch wel uitstraalt, past heir perfect bij. De reeks is ook bijzonder goed opgebouwd, een perfect voorbeeld van een patroon dat vele mysteriereeksen volgen. Na een initiële flashback in de eerste aflevering, krijgen we een combinatie van hedendaagse scenes en flashbacks doorheen de reeks om dan uiteindelijk in de laatste aflevering deze scene uit de eerste aflevering compleet te begrijpen, iets dat in de eerste aflevering niet echt het geval was. Het gevolg is een langzaam vrijgeven van informatie, zodat je als kijker pas op het einde het volledige plaatje hebt, ook al weet je toch nog altijd een beetje meer dan het hoofdpersonage.

De magie-elementen die beginnen opduiken doorheen het verhaal, maar worden nooit echt compleet uitgelegd, iets dat niet per se een probleem is. De makers leggen uit wat je écht moet weten om het verhaal te begrijpen, maar de rest is voor de fantasie van de kijker. Toch werkt deze aanpak niet altijd even goed. Doordat deze sfeer van mysterie behouden probeert te worden, zijn enkele belangrijke onthullingen op het einde van het verhaal niet voldoende uitgelegd, waardoor men de kijker eerder wat verward achter laat. Maar achter dit gordijn van magie en legenden, schuilt eigenlijk een vrij voorspelbaar verhaal. Na de initiële shock dat de reeks rond magie draait, zijn het eigenlijk een twists in de laatste aflevering die voor een echte verrassing zorgt. Voor de rest weet je eigenlijk al vrij snel wie de grote slechterik is, ook al proberen ze heel hard om je een andere kant op te sturen, en wat er met de studenten gebeurt is.

Ondanks al deze elementen, heb ik mij zeker geamuseerd bij het kijken van Equinox. Met zes afleveringen is het een zeer vlotte serie, en het heeft zeker niet te veel momenten waar het verhaal stilvalt en wat saai wordt. De cast doet het dan ook fantastisch om ons als kijker vast te houden. Danica Curcic weet de serie goed te dragen, en de emoties naar het einde van de reeks komen ook zeer goed over. Ook de flashback cast, de jongere versies van de grote figuren in het verhaal, doen het heel goed. Met wat minder bekende Netflix-producties weet je nooit echt wat de kwaliteit gaat zijn, maar de prachtige productie is hier zeker een sterkte. Hoewel de verhalen vrij verschillend zijn, deed Equinox mij wat denken aan de Duitse Netflix-reeks Dark qua sfeer. Zonder enige verwachtingen, was Equinox dus zeker een vrij aangename verrassing als een degelijke mysterie-reeks.

★★★1/2

Equinox is nu integraal te bekijken via Netflix

Throwback - Season of the Witch (2011)