Star Trek: Discovery (S3) - Recensie

Net zoals iedereen zat ik vele jaren geleden in de bioscoop voor de nieuwe, spectaculaire Star Trek films, de eerste keer dat ik kennis mocht maken met deze franchise. Toch was het een zeer korte relatie, aangezien deze film mij nooit echt hebben kunnen overtuigen om de wereld verder te exploreren. Twee dagen van hype, maar dan was het al snel naar het volgende interessante onderwerp. Het was bij de release van het eerste seizoen van Star Trek: Discovery drie jaar geleden, dat ik de franchise een nieuwe kans gaf om mij te overtuigen. Sindsdien heeft deze revival van de franchise op het kleine scherm mij kunnen overtuigen van de sterkte en relevantie van deze wereld en franchise, waardoor ik stilaan dieper aan het duiken ben in het verleden van het Star Trek universum. Ondertussen zijn we aanbeland aan het derde seizoen van Discovery, en dat na een grote verandering na het tweede seizoen, met de Discovery in de tot nu toe onbekende 32ste eeuw. Net als de voorbije jaren komt de show van Bryan Fuller en Alex Kurtzman, met verschillende schrijvers en regisseurs voor de verschillende afleveringen. De cast is nog grotendeels hetzelfde als voorbije seizoenen, met toevoegingen als David Ajala als Cleveland Booker, en Blu del Barrio als Adira.

Hoewel de eerste twee seizoenen grotendeels plaatsvonden in een bekende periode van de franchise, tijdens de hoogdagen van de Federation, brengt dit derde seizoen de show compleet buiten de gekende grenzen. Deze plotwending is positief voor de show, maar brengt natuurlijk ook zorgen met zich mee. Enerzijds is het een kans voor een nieuwe start, buiten de gekende, wat beperkende wereld. Er is maar zoveel dat men kan vertellen over een bepaalde periode, en soms, om de frisheid en creativiteit erin te houden, moet er iets radicaal gebeuren. Toch baart deze plotselinge verandering initieel wat zorgen. Gaat het nog altijd aanvoelen als Star Trek? Aliëneert men haar grootste fans niet door af te wijken van het gekende? Grote veranderingen, een sprong in het onbekende, zijn altijd eng. Het eindresultaat is echter misschien het beste seizoen van de reeks tot nu toe. Door weg te gaan van het bekende, geeft men de reeks een kans om de waarden van de Federation, en met uitbreiding de serie, opnieuw kracht bij te zetten. Met een gedecimeerde Federation in de verre toekomst is het aan de crew van de Discovery om de weggedeemsterde waarden terug op te bouwen, voor de Federation maar ook voor zichzelf. Kan je je in een wereld waar hetgeen je voor stond zo goed als verdwenen is, nog altijd de kracht hebben om deze waarden te verdedigen?

Met dit verhaal toont Discovery nog maar eens haar relevantie, in vergelijking met de nieuwste Star Trek films, of zelfs Star Wars, de franchise waar Star Trek nogal eens graag mee vergeleken wordt. De diversiteit van de cast, en de grote hoeveelheid vrouwen in prominente rollen, is nog altijd geen evidentie in deze tijd, en Discovery leidt hier al jaren de dans. Ook de hartverwarmende relatie tussen Stamets en Culber is nog altijd zeer relevant, en misschien wel een van de meer prominente, stabiele representaties van een homoseksueel koppel in het genre. Met Blu del Bario, een non-binary acteur die het non-binary personage Adira vertolkt, en Ian Alexander, een trans-acteur die de rol van Gray Tal vertolkt, maakt de reeks opnieuw grote sprongen in LGBTQ-representatie. Het is ook de manier waarop Adira’s non-binary zijn wordt aangepakt en uitgelegd in het verhaal die heel verfrissend en belangrijk is. Dit streven maakt de show enkel maar beter, relevanter voor haar tijd, en is logisch in verband met de exploratieve kern van de franchise, waarin diverse thema’s en personages vertegenwoordigd kunnen worden. Daarnaast heeft dit seizoen een grotere focus op onderdrukking door de introductie van de organisatie Emerald Chain, die de waarden van de Federation mee onder druk zet. Anderzijds is er ook het element van connectie, het zoeken van een thuis, dat centraal staat. Met de Discovery in een onbekende wereld, moet de crew opnieuw op zoek naar haar plaats, en sommigen vinden het op de meest onverwachte momenten.

Al de bovengenoemde elementen zijn ook nog maar de meest evidente manier waarop de relevantie van de reeks naar boven komt. Voor een show die bij haar debuut gelabeld werd als te donker en gewelddadig voor Star Trek, heeft doorheen haar drie seizoenen, met haar meer realistische aanpak, getoond dat het meer dan ooit haar plaats verdient. Men heeft de kans met beide handen gegrepen om terug naar de kern te gaan tijdens dit nieuwe seizoen, eentje die meer aanvoelde als een eerste dan een derde seizoen. En laat dit nu eens exact nodig zijn voor het Star Trek universum om te overleven. Ondanks een traditionele episodische formule met een sterk overkoepeld plot, weet Discovery relevanter dan ooit te zijn, in vergelijking met andere franchisen die misschien wat blijven hangen. Combineer dit met een fantastisch productie die de wereld perfect tot leven weet te brengen, en je krijgt een van de beste en friste reeksen die je op het moment kan bekijken.

★★★★

Het derde seizoen van Star Trek: Discovery is nu integraal te bekijken via Netflix

Pieces of a Woman - Recensie