Throwback - Chitty Chitty Bang Bang (1968)

Hollywood kan soms een rare plek zijn, waar soms onverwachte mensen samenkomen om aan fantastische projecten te werken. In 1968, tegen het einde van de grote musical boost in de jaren zestig, kwamen enkele fantastische elementen samen om een ondergewaardeerde film te maken. Het verhaal van Chitty Chitty Bang Bang werd gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1964 van Ian Fleming, de bekende auteur van de James Bond boeken. Het uiteindelijke script voor de film werd dan weer geschreven door een andere befaamde auteur Roald Dahl, die een jaar eerder ook al het script had geschreven voor de verfilming van Flemings James Bond verhaal You Only Live Twice. Chitty Chitty Bang Bang gaat over een uitvinder, die een kapotte Grand Prix-auto weet om te toveren in een prachtig voertuig voor zijn kinderen, waarna ze op een magisch fantasie-avontuur moeten vertrekken om hun grootvader te redden in een ver land. Ondanks het feit dat de film een musical was, werd actie-regisseur Ken Hughes aangetrokken om de film te regisseren. Minder raar was dan weer de casting van musical-legende Dick Van Dyke, bekend van onder andere Mary Poppins en The Sound of Music, in de hoofdrol. Deze wat onverwachtse groep creëerde een film die het indertijd degelijk deed aan de kassa, maar neergehaald werd door de critici, in een periode waar de grote musical spektakels stilaan op de terugweg waren.

Met figuren als Roald Dahl en Dick Van Dyke verbonden aan een film als dit, is het geen wonder dat het eindresultaat een zeer plezante musical is. Met de kinderlijke, wonderlijke sfeer die Dahl had toegevoegd aan het originele verhaal van Fleming, is Chitty Chitty Bang Bang een film die voornamelijk gericht is op families en kinderen. Flemings originele verhaal bevat de basis rond de auto en enkele hoofdpersonages, maar het hele element van de fantasiewereld Vulgaria en enkele zijpersonages, werden door de meesterlijke hand van Dahl toegevoegd. De hele film doet mij dan ook vooral denken aan het type klassieker dat op een zondagnamiddag op de televisie verschijnt, waar dan de hele familie samen van kon genieten. Het lijkt misschien een oud beeld, maar het is een effect dat het vandaag zelfs nog zou kunnen bereiken. De toevoegingen van Dahl maakten het verhaal dan wel plezanter en fantasierijk, maar dit zorgde er wel voor dat Chitty Chitty Bang Bang een vrij lange film werd, met eveneens een meer episodisch gevoel. Het lijkt alsof enkele afleveringen van een televisie show aan elkaar geregen zijn in één enkele film, iets dat je ook perfect zou kunnen doen met deze film.

Wat Chitty Chitty Bang Bang echt een goede film maakt, is de fantastische muziek en natuurlijk de fantastische Dick Van Dyke. Deze musical bevat enkele catchy liedjes die goed verdeelt zijn over de toch wel lange film, wat het niet al te druk maakt. Maar de liedjes zelf zijn ook niet al te druk, ondanks de impressionante dans- en zangnummers. Door enkel te focussen op het zingen, met een goed gecoördineerde choreografie, zonder veel praal eromheen, zijn deze stukken in de film allemaal goed te volgen. En ondanks de harde schlager invloeden zijn ze ook nog eens heel goed en memorabel. De persoon die veel van deze scenes tot leven brengt, is de immer enthousiaste Dick Van Dyke, zoals al duidelijk te zien was in zijn vorige musicalklassiekers. Hij weet een charme en enthousiasme tot elke rol te brengen die een film direct opfleurt, en dan spreken we nog niet over zijn immens performance talent. Met een leeftijd van ondertussen al veertig jaar, ging hij nog bijzonder goed vooruit, al gaf Van Dyke later toe dat het toch allemaal wat lastig was met zijn gewoontes van roken en drinken. Naast deze fantastische hoofdrol weet de film ook nog enkele interessante personages op het scherm te brengen. Personages als Truly, of de kinderen, mogen dan niet helemaal speciaal zijn, de zijpersonages zoals de Grootvader, de Child Catcher, of de Baron zijn geniale figuren.

Het eindresultaat van Chitty Chitty Bang Bang is een prachtige mix tussen realiteit en fantasie. Dit speels musicalspektakel haalt alles uit de kast om een plezante film te brengen. De gigantische speelduur hindert dit wel wat, maar uiteindelijk slaagt men wel in haar opzet. De degelijke performances worden bijgestaan door sterke muziek, en een goede productie, al vond regisseur Hughes het werken met kinderen een nachtmerrie. Hoewel haar ontvangst indertijd niet al te spectaculair was, ligt de film toch in de traditie van de grote musicals als een entertainment spektakel. Chitty Chitty Bang Bang is dan ook zeker de moeite waard, op een rustige zondagnamiddag in de zetel.

★★★1/2

Chitty Chitty Bang Bang is nu te bekijken via Itunes en Google Play

The Mandalorian (S2) - Recensie