Canvas - Recensie

Het langverwachte Kortfilmfestival Leuven ligt nu al enkele dagen achter ons, en we zijn nog altijd aan het nagel-nieten van de geweldige verhalen die we gedurende deze week te zien kregen. Op acht dagen tijd wist de organisatie ons een fantastische mengeling van documentaire en fictie te geven, in live-action of animatie, en dat allemaal in het krachtige, bite-size formaat van de kortfilm. Maar na deze week zijn sommigen misschien nog niet helemaal klaar om afscheid te nemen van het medium, en daar weet het online aanbod voor een oplossing te zorgen. We hebben geluk dat Netflix juist nu komt met een splinternieuwe kortfilm van een jonge, veelbelovende, Afro-Amerikaanse filmmaker. De geanimeerde kortfilm Canvas van regisseur en schrijver Frank E. Abney III, in het dagelijkse leven werkzaam aan verschillende, grote Pixar films, maakte deze aangrijpende film van negen minuten, zonder enige dialoog.

Canvas is een mooi, complex verhaal waarbij je met een sterk verhaal het gebrek aan dialoog niet eens mist. Het verhaal bespreek onderwerpen van liefde en familie, maar ook het verdriet dat gepaard gaat met verlies, de pijn van het herinneren, en de eenzaamheid die hiermee gepaard kan gaan, vooral voor oudere mensen, ondanks de aanwezigheid van familieleden. Het gebruikt deze elementen dat er toch nog die hoop is om door deze spiraal te breken met behulp van de mensen rondom, en de toekomst te omarmen. Heel dit verhaal wordt verteld in prachtige 3D en 2D animatie, dat goed gebruik maakt van licht, en vergezeld door een sterke soundtrack die de emotionaliteitsfactor nog eens omhoog trekt. Abney laat de muziek het verhaal vertellen, en houdt zo de intensiteit en emotionaliteit, zonder dit te doen breken met dialoog, zoals vele kortfilms nog al eens doen. Misschien wel het mooiste is dat Netflix een jong, Afro-Amerikaans talent de kans geeft om zijn werk te vertonen op een groot podium. Het is zeer belangrijk om op deze nog meer diverse en impactvolle verhalen te kunnen vertellen. Het uitbrengen van kortfilms door grote studio’s of streamingplatformen, en zo jong talent een kans te geven, is iets dat nog vrij nieuw is, maar de groei van deze inzet, zorgt alleszins al voor een positieve evolutie.

Voor Netflix is het echter ook niet de eerste keer dat ze succes hebben met een kortfilm, want eerder dit jaar kwamen ze ook al met het aangrijpende If Anything Happens I Love You van regisseurs/schrijvers Michael Govier en Will McCormick. Deze emotionele film verteld het verhaal van twee ouders die worstelen met verdriet na het tragische overleiden van hun dochter. Met een zeer simpele, maar gestileerde, zwart-wit animatie, weet de kortfilm de donkere wolken van verlies die het koppel uiteen drijven, weer te geven. Maar Netflix is lang niet de enige studio die talent een kans geeft met hun kortfilms. Disney, en dan specifiek Pixar, is al vele jaren bezig met het uitbrengen van geanimeerde kortfilms van eigen jong talent, online of verbonden aan een grote langspeelfilm. Een bekend voorbeeld is het fantastische Bao uit 2018 van regisseuse en schrijfster Domee Shi, eveneens een animator bij Pixar, over een eenzame Chinees-Canadese vrouw die een tweede kans als moeder krijgt wanneer een van haar handgemaakte dumplings tot leven komt. Bao was zo’n hit dat Shi van Pixar de kans gekregen heeft om een langspeelfilm te regisseren, het recent aangekondigde Turning Red. Daarnaast heeft Disney ook kortfilms als Out, een verhaal over een homoseksuele man, of Piper, over een vogeltje op zoek naar eten. En sinds de release van Disney+ in ons land zijn al deze films nu ook online te bekijken.

De kortfilms is zeker geen medium dat veel aandacht krijgt in de mainstream entertainment media, vooral omdat in het verleden de Pixar SparkShorts niet goed te vinden waren. Sinds de introductie van Disney+, zijn nu ook deze verhalen terug goed toegankelijk. Ook de films die Netflix uitbrengt weten altijd wel goed wat aandacht te krijgen, al hebben zij nog niet de kwantiteit van een ervaren producent als Disney. Met grappige tot emotionele films, zijn deze geanimeerde kortfilms een fantastische introductie tot het medium, maar het zijn nog altijd ook prachtige verhalen voor de ervaren kijker.

★★★1/2

Canvas is nu te bekijken via Netflix

Throwback - Chitty Chitty Bang Bang (1968)