The Undoing - Recensie

HBO mag dan wel bekend zijn in Europa voor haar epische series zoals een Game of Thrones, maar waar het kanaal echt goed in is, is haar kleinere, complexere series waar bekende acteurs meestal echt hun talenten kunnen tonen. Nu, het resultaat is niet altijd even goed, kijk maar naar The Third Day met onder andere Jude Law, dat niet helemaal kon overtuigen. Maar soms komen hier toch nog enkele interessante verhalen naar boven drijven die het allemaal de moeite waard maken. De nieuwste HBO-reeks die mag pronken met enkele grote namen, is The Undoing van schrijver David E. Kelley (Big Little Lies), gebaseerd op het boek You Should Have Known door schrijfster Jean Hanff Korelitz. De zes afleveringen werden geregisseerd door Bird Box regisseuse Susanne Bier. In The Undoing begint het leven van een succesvolle therapeute uit New York in elkaar te storten wanneer een moeder van haar zoons school plots vermoord teruggevonden wordt. De hoofdrol wordt vertolkt door Nicole Kidman, die zelf ook als producente aantrad voor de reeks en het openingsthema inzong, met acteurs als Hugh Grant, Lily Rabe, Donald Sutherland, en Edgar Ramírez om de bekende cast te vervolledigen.

Zoals uit de korte samenvatting duidelijk is, draait The Undoing rond een moordmysterie, met de gebruikelijke implicaties als gevolg. In dergelijke projecten weet je dat je niets moet vertrouwen dan je te zien of te horen krijgt, aangezien dat nieuwe informatie in stukjes, aflevering per aflevering, aan de kijker wordt gevoederd. Dit is duidelijk het geval in deze reeks, waarbij je als kijker altijd wel een idee hebt, maar nog echt honderd procent zeker bent omwille van de constante stroom aan nieuwe informatie. Als kijker weet je ook dat de schrijvers je op het verkeerde pad gaan willen brengen, en uiteindelijk met een shock de waarheid gaan onthullen, maar dat is hier minder het geval. Het is vooral met die constante twijfel dat de serie haar publiek aan de lijn wil proberen houden. En dat lukt ook. Uiteindelijk waren er geen grote verassingen, maar je blijft gefascineerd met de waarheid tot de laatste aflevering, een waarheid die niet teleur stelt, omdat je weet dat je gelijk had.

Deze afwezigheid van een plottwist komt voort uit de focus die de serie legt. De reeks gaat over het vertrouwen van een persoon, het geloven in het feit dat deze persoon het niet kan gedaan hebben omdat je nu eenmaal denkt te weten wie deze persoon is. Als kijker wordt je in dezelfde positie gezet, en ga je mee in deze retoriek door ook in dit vertrouwen mee te gaan, zelfs na de onthulling van steeds meer informatie. Natuurlijk werkt dit niet altijd even goed, aangezien de aanwijzingen toch duidelijk zijn, maar zoals voordien gezegd: de twijfel blijft. Net als de personages blijf je zoeken naar iemand anders, aanwijzingen die zouden aangeven dat het toch niet zo is, maar uiteindelijk moet het publiek samen met de rest van de personages toch die waarheid onder ogen zien. Hierdoor is het ook grotendeels een familiedrama. Het is de cast die dit allemaal tot leven brengt. Nicole Kidman is al een tijd actief in meer complexe reeksen, en toont hier nogmaals dat ze een dramatische reeks perfect kan dragen. Hugh Grant brengt dan weer een intrigerende performance, ver verwijderd van de romcom rollen die heb bekend gemaakt hebben. En ook de rest van de cast zorgt ervoor dat je als kijker tot het einde op het puntje van je stoel blijft zitten.

Een goede who-done-it is altijd een fantastisch televisie evenement, met de constante speculatie rond het wie en waarom. The Undoing weet deze rol fantastisch in te vullen, met een verhaal dat spannend blijft tot het einde en een interessante invulling van de uiteindelijke dader. Zoals eerder al aangegeven, is het einde zeker niet teleurstellend, maar toch mis je die plottwist en misschien een grotere waaier aan mogelijke daders. Toch is dit zowat dé misdaad thriller, gemengd met een goede dosis familiedrama, van het jaar.

★★★1/2

The Undoing is nu integraal te zien via Streamz

Noelle - Recensie