The Third Day - Recensie

Grote, spectaculaire series en films, zoals Game of Thrones of Lovecraft Country, krijgen meestal alle aandacht op een zender zoals HBO, maar daarnaast zijn er ook vele miniseries, reeksen beperkt tot één seizoen, doen vaak wat onopgemerkt blijven. De voorbije weken was zo op HBO de serie The Third Day te zien, een zesdelige serie van schrijvers Dennis Kelly (Utopia) en Felix Barrett. Regisseurs Marc Munden (The Secret Garden) en Philippa Lowthorpe (Misbehaviour) namen elk drie afleveringen voor hun rekening. In het verhaal maken een man en een vrouw afzonderlijke reizen naar een mysterieus eiland bij de Britse kust, waar het moeilijk blijkt om weg te geraken. Onder de cast zijn bekende namen als Jude Law, Naomie Harris, en Katherine Waterston te vinden.

The Third Day is een vrij mooie, maar vooral intrigerende reeks waar je nooit echt honderd procent vat op krijgt. De serie is in feite opgesplitst in twee delen van drie afleveringen, twee reizen, met elke aflevering één dag, verwijzend naar de titel van de serie. Het tweede deel werkt als een vervolg op de eerste drie afleveringen, die perfect als trilogie op zich zouden kunnen staan. Dit zorgt voor een nogal gebroken reeks, waarbij je bij het begin van het tweede deel geen idee hebt waar de laatste drie afleveringen over gaan gaan. Het thema dat zowat doorheen alle afleveringen loopt, is verlies en het rouwen om iemand dierbaar. Daarnaast is er ook het gevaar van intens geloof rond de rare vorm van christendom die het eiland in haar grip heeft. Dit element voelt na films zoals Midsommar nogal uitgemolken aan, en heeft het niet hetzelfde effect als het zou kunnen hebben. Ondanks deze thema’s voelde het echter niet aan alsof de serie echt iets diep te zeggen had. The Third Day is daarom ook voornamelijk een knotsgek, en onverwacht verhaal rond dit eiland, en deze buitenstaanders, dat werkt rond mysterie, actie en spanning.

De intrige komt er vooral omdat je al na de eerste twee afleveringen door hebt dat je van de eilandbewoners eigenlijk enkel leugens te horen krijgt. In de eerste afleveringen wordt dit versterkt door de constante staat van paranoia waarin Sam, gespeeld door Jude Law, zich in bevindt. Bij het begin van het tweede deel denk je alle geheimen te kennen, maar uiteindelijk blijkt nog altijd niets te zijn zoals je denkt, iets dat je ervaart door de ogen van Helen, gespeelt door Naomi Harris. Toch heb je altijd het gevoel dat er iets mist. De aanwezige religie blijft altijd nogal vaag, en je hebt altijd het gevoel dat er zoveel zaken zijn die je als kijker niet weet, zelfs bij het einde van de laatste aflevering. Hoewel de reeks uiteindelijk wel vooruit duwt, en zorgt voor de nodige mysterie, komt de reeks hierdoor zelf nogal moeilijk op gang. Het is echt pas na de eerste twee afleveringen dat het interessant wordt, iets dat vele kijkers zal doen afhaken. Zelfs met alle plot-twists die de schrijvers naar ons toe gooien, blijft het einde toch nog vrij voorspelbaar.

In essentie is The Third Day een familiedrama, met het eiland en haar bewoners als katalysator voor de verwerking van trauma’s. Dit wordt echter wat op de achtergrond geduwd door dit mysterieus verhaal vol plotwendingen waar zelfs M. Night Shyamalan nog iets van kan leren. De onthullingen die uiteindelijk aan het licht komen, zijn uiteindelijk wel bevredigend, maar toch blij je voelen dat er meer achter zit. De acteerprestaties zijn ook zeker om van te smullen, vooral deze van Naomi Harris en Katherine Waterston. Jude Law geeft zeker geen slechte performance, maar stak er niet echt boven uit. Naast een plezant mysterie en degelijke acteerprestaties, zijn de locaties een element dat de show beter maakt. Op deze manier wordt The Third Day een vrij mooie reeks met een degelijk, maar uiteindelijk toch voorspelbaar verhaal dat toch nooit helemaal weet te overtuigen.

★★★

The Third Day is nu integraal te zien op Streamz

La Révolution - Recensie