Lovecraft Country - Recensie

HBO is al jaren de zender waar je in Amerika de meer volwassen en gewaagdere series en films kunt vinden. Sinds de opkomst in populariteit van Game of Thrones heeft de zender ook meer bekendheid in Europa gekregen, en door de deal met Telenet, zijn de meeste programma’s ook al even in België te bekijken. HBO’s nieuwste reeks Lovecraft Country, met enkele bekende producenten zoals Jordan Peele en J.J. Abrams, gaat net als haar vorige populaire serie Watchmen in op het thema van racisme. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Matt Ruff, met als showrunner Misha Green (Underground), verteld de serie het van een jonge Afro-Amerikaanse soldaat, Atticus Freeman gespeeld door Jonathan Majors (The Last Black Man in San Fransisco), die in de jaren vijftig het land doorreist op zoek naar zijn vermiste vader en de verloren familiegeschiedenis van zijn overleden moeder.

Lovecraft Country is een fantastisch complexe reeks, die wederom een heel uniek beeld geeft op het racistisch verleden van Amerika, en tegelijkertijd spannende genre-verhalen weet te vertellen. Ondanks het grote overkoepelende verhaal, is de serie voor een groot deel vrij episodisch, en multi-genre. Vele afleveringen bevatten een klein afgebakend verhaal, en vaak een apart genre, zoals horror, avontuur, sci-fi, of tijdrijzen. Dit maakt elke aflevering interessant op zich perfect voor een wekelijkse release, maar het houdt het grote verhaal altijd in het oog zodat je toch blijft uitkijken naar de volgende afleveringen. Maar deze verschillende verhaallijnen doorhaan de afleveringen moeten uiteindelijk ook samen komen, en dit is waar de reeks wat faalt. Men spint een web waar men uiteindelijk zelf in verwikkeld geraakt. Het was niet meer helemaal duidelijk waar men naartoe wilde gaan, en wat de personages wilden doen. Samen met het vrije open einde, een gevoel alsof het nog niet de laatste aflevering was, voelde het einde, na een zeer plezante en interessante reeks afleveringen, wat teleurstellend aan.

De diepere thema’s van de reeks zijn bijna niet te ontwijken. Doorheen elke aflevering wordt de kijker met de neus in de gruwelijkheden van racisme geduwd, met het witte privilege en de witte samenleving in het algemeen als de terechte, grote slechteriken. In plaats van de vele stereotypen, toont het een veel complexere, en intelligentere gemeenschap gefocust op educatie en vooruitgang. Een groot voorbeeld hiervan is Atticus zelf, een zeer intelligente man, altijd met zijn neus in een boek, tegelijkertijd ook soldaat is, en die met zijn complexe emoties een heel ander beeld geeft dan dat van de stereotype zwarte man. Dit beeld wordt aangevuld met verschillende sterke, complexe vrouwelijke personages met elk verschillende verhalen en persoonlijkheden. Zelfs familie is hier veel complexer dan het op het eerste zicht lijkt. Representatie is er ook te vinden voor de LGBTQ+ gemeenschap, met verschillende personages en relaties, die echter niet altijd goed worden behandeld. Positieve en complexe personages zoals Ruby en Montrose, worden dan weer afgewisseld met slechte verhalen zoals deze van Sammy en Yahima, zoals te lezen is in dit sterk artikel bij Nerdist.

De representatie van minderheden in wat meer niche genres is altijd al klein geweest, en met deze serie weten ze zwarte mensen in genre-verhalen te steken waar we ze anders weinig in zien, zoals een Indiana Jones-achtige aflevering, of een tijdreis naar de gruwelen van Tulsa. Met de grote aanwezigheid van magie, en dan eens niet de racistische versie, is er eveneens een genre waar de zwarte gemeenschap niet vaak mee in verband wordt gebracht. Lovecraft Country heeft als horrorserie zoveel interessante, diverse aspecten en kanten, met sterke performances, maar het is zeker niet perfect. Het toont nog maar eens dat representatie belangrijk is, ook al is het niet honderd procent perfect. De thema’s graven diep, maar zoals ik hier en daar heb gelezen, zijn ze minder goed weer gegeven dan het geval was in het boek. Toch is Lovecraft Country een serie die niet genoeg aan te raden is. Vol avontuur, spanning, magie, en dat brokje confrontatie, heeft deze nieuwste HBO serie voor iedereen wat.

★★★★

Lovecraft Country is nu te zien op Streamz

The Third Day - Recensie