La Révolution - Recensie

De voorbije week mocht Netflix opdraven met een nieuwe, Franse serie, gesitueerd rond de Franse Revolutie, met een opvallende Belgische tint. De reeks is van de hand van schrijfster Gaia Guasti (The Room) en schrijver Aurélien Molas, en speelt zich af tijdens een herdachte Franse Revolutie. Hierin ontdekt de latere uitvinder van de guillotine een ziekte die de aristocratie aanzet om gewone mensen te vermoorden. Enkele bekende namen onder de cast zijn Gaia Weiss (Vikings) en Laurent Lucas (Raw).

La Révolution is op het eerste zicht een serie die sterk doet denken aan een andere populaire Netflix-serie, namelijk Kingdom. Het heeft een historische setting, heeft de aristocratie deels als focus, en alles draait rond een mysterieuze ziekte die mensen in zombies veranderd. Toch zijn beide series eigenlijk heel verschillend. Eerst en vooral is de ziekte heel anders: mensen blijven zichzelf, en het wordt niet overgedragen door een beet. Ook in deze reeks ligt de focus niet enkel op de ziekte zelf. De Franse Revolutie en haar idealen, zijn zeer sterk aanwezig in dit verhaal, en het is eigenlijk wel plezant om te zien hoe ze de ziekte hebben verweven met de historische gebeurtenissen. Het afhaken van hoofden bij zombies verbinden met de latere uitvinding van de guillotine is eigenlijk nog wel fantastisch, net als dan ook de bijhorende verklaring voor de uiteindelijke vervolging van de aristocratie. Met acht afleveringen voelt het soms wel wat langdradig aan, maar dit is wel nodig om een degelijk verhaal, en band met de personages, op te bouwen.

De thematiek en diepere betekenis van de film is dan ook vrij duidelijk, met de Franse revolutie als achtergrond. Het toont dan ook het leiden van een verarmde bevolking, en de complete lak aan verantwoordelijkheid van de aristocratie, de leidende klasse. De metafoor van de aristocratie als mens-etende monsters, en de opstand van het volk tegen deze terreur, is dan ook perfect voor dit verhaal. Met deze genre-elementen geeft het een frisse draai aan een verhaal dat al heel veel verteld is, en zet mensen misschien aan om meer te weten over deze unieke periode in de wereldgeschiedenis. De ster van deze serie is zeker de slechterik, in de vorm van Donatien de Montargis, gespeeld door Julien Frison, direct ook het Belgische element in La Révolution. De Belgische Frison weet een gelaagd, en uiteindelijk megalomaan en slecht personage neer te zetten dat de reeks echt dat speciale geeft. De rest van de cast doet ook zeker zijn best met enkele goede acteerprestaties. De cast is ook zeer divers, met vele grote rollen voor vrouwelijke personages, en acteurs met een buitenlandse origine waarbij dit uiteindelijk geen rol speelt.

Een positief punt aan La Révolution is zeker ook dat het zich vrij klein houdt door zich te beperken tot één stad en de bijhorende provincie. Maar dit is eigenlijk nog maar het begin, want de serie heeft grootse plannen. Het seizoen is eigenlijk één grote flashback ten opzichte van de eerste scene van de eerste aflevering, waarbij het einde van dit seizoen deze toekomst nog niet heeft bereikt. Er wordt dus zeker al vooruit gedacht, maar het gevaar hiermee is, is dat de serie niet vernieuwd wordt voor een tweede seizoen. Hoewel het seizoen vrij degelijk afrond, weten we als kijker dat dit eigenlijk niet het geval is, en we weeral met lege handen achterblijven, kijk maar naar de cancelling na één seizoen van Away. Het zal te zien zijn of La Révolution opmerkelijk genoeg is om te kunnen blijven leven. Het heeft niet dezelfde serene schoonheid als Kingdom, maar de unieke draai samen met deze bekende wereld maakt het wel de moeite waard.

★★★1/2

La Révolution is nu integraal te zien op Netflix

Cadaver - Recensie