The Midnight Sky - Recensie

Ik moet niet onder stoelen of banken steken dat ik altijd al een grote fan ban geweest van het ruimte genre, van de realistische verhalen tot en met de sci-fi spektakels. Bij films als Interstellar, The Right Stuff, of Away, ga je mij dus zeker vooraan in de rij zien staan. Hetzelfde is dan ook het geval met deze nieuwste film van regisseur, producent, en acteur George Clooney, die voordien al in het genre te zien was in de film Gravity. In dit project neemt de bekende acteur als regisseur het boek Good Morning, Midnight van schrijfster Lily Brooks-Dalton onder handen. Het script voor de adaptatie was van de hand van Mark L. Smith, schrijver van films als The Revenant en Overlord. Het verhaal volgt Augustine, een eenzame wetenschapper in het noordpoolgebied, terwijl hij racet om een groep astronauten tegen te houden om terug te keren naar huis na een mysterieuze wereldwijde catastrofe. George Clooney zelf vertolkt de rol van Augustine, met onder andere Felicity Jones als Sully, en David Oyelowo als Adewole.

The Midnight Sky is over het algemeen een vrij rustige, kalme film, die pas in de tweede helft wat meer spannende, stresserende, en emotionele momenten bevat. Het is dan ook een verhaal dat goed opbouwt doorheen de film, met een reeks flashbacks om de thematische en emotionele kern op te zetten. Een pluspunt, zeker voor deze film in dit genre, is dat dit allemaal prachtig in beeld wordt gebracht door onder andere de verschillende sets, van de observatoria tot het ruimteschip. Het heeft een visuele stijl waar fans van het genre wel van zullen smullen. De cinematografie en editing zetten de grotendeels trage en kalme film met een spannende ondertoon die nu en dan onderbroken wordt door een stressvol moment, kracht bij, net als de prachtige muziek van Alexandra Desplat. Met afwisselde elektronische spanning en orkestrale emotie, geeft Desplat de film een extra laag. De sterkste performance van de film zeker zeker deze van Clooney, aangezien hij ook de diepste verhaallijn krijgt. Zijn lichaamstaal en manier van praten vertellen boekdelen. Ook de rest van de cast moet zeker niet onderdoen. In de enkele aangrijpende scenes weten onder andere Felicity Jones en Demián Bichir ook deze groep interessant te maken.

Het oppervlakkige thema van de film is natuurlijk de redding van het ruimteschip door Clooney’s Augustine vanop de grond. Hoewel veel films focussen op de effectieve missies die de aarde achter zich laten, stelt deze film de vraag: wat met de astronauten die op de terugweg zijn naar de aarde? Tegelijkertijd is er natuurlijk ook de ecologische component van het verhaal, met een kritiek op de manier waarop wij onze aarde behandelen. Maar een verhaal als dit gaat natuurlijk ook dieper. The Midnight Sky gaat zo over een man die zijn leven gaf voor zijn werk, de zoektocht naar een nieuwe wereld, en die nu, met de dood voor zijn deur, spijt heeft van het ontbreken van een relatie met de dochter die hem nooit heeft gekend, iets dat hij probeert goed te maken door een achtergebleven meisje te helpen. Zijn schuldgevoel beweegt hem ook om de crew van dit ruimteschip te redden, iets wat hij niet kon doen met de rest van de aarde. Hoewel de diepere thema’s zeker aanwezig zijn, maakt het het verhaal er niet minder voorspelbaar op. Je weet al vrij snel hoe dit verhaal gaat eindigen, maar ook de gebeurtenissen doorheen de film volgen zowat de regels van de ruimte/rampen-film. Dit maakt de film op momenten zeker niet minder intens, maar dempt wel de emotionele impact.

Baanbrekend is The Midnight Sky dus zeker niet, maar het is wel een zeer entertainend, aangrijpend verhaal dat zeker de liefhebbers van het genre kan bekoren. Hetzelfde kan gezegd worden over de visuele aspecten van de film, of de performances. Als liefhebber van de betere ruimtefilm, ben ik hier dus zeker bevooroordeeld, maar ook ik weet dat het hier niet gaat over een nieuw meesterwerk. Toch is The Midnight Sky een zeer degelijke film, en een van de betere die Netflix als studio dit jaar heeft uitgebracht. Deze nieuwste film van George Clooney is dus zeker wel de moeite waard.

★★★★

The Midnight Sky is nu te bekijken via Netflix

Soul - Recensie