Soul - Recensie

Na het fantastische en hartbrekende Onward van vlak voor de corona uitbraak dit jaar, heeft Pixar Animation Studio’s nog een tweede langspeelfilm voor ons in petto, vlak voor het nieuwe jaar. Soul is de nieuwste film van de legendarische Pixar-regisseur Pete Docter, bekend van films als Inside Out, Up, of Monsters Inc., en mederegisseur Kemp Powers. Samen met Mike Jones schreven zij het verhaal en screenplay dat focust op een muziekleraar/jazzmuzikant uit New York die zijn passie wat verloren heeft. Wanneer zijn ziel plotseling uit zijn lichaam wordt getrokken, moet hij zijn weg terug zien te vinden met behulp van een jonge ziel die nog volop aan het leren is over zichzelf. De stemmen voor de animatiefilm worden verzorgt door Jamie Foxx als Joe, en Tina Fey als het jonge zieltje 22.

Soul is een zeer goede film die, in de traditie van Pixar en Pete Docter, ingaat op enkele zeer diepe thema’s, maar op hetzelfde moment een zeer entertainend en emotioneel verhaal weet neer te zetten. Het is al veel gezegd door mensen sinds de film op festivals te zien was enkele maanden geleden, maar ook ik kan het nu bevestigen: Soul is een film voor volwassenen waar ook kinderen van kunnen genieten. Met thema’s als de dood en wat erna komt, maar ook hoe wij als mens terugkijken op ons leven op deze planeet, is het alleszins een zeer zware film en bij tijden zeer emotioneel, maar tegelijkertijd heeft het ook genoeg momenten van plezier, spanning van achtervolgingen, en situationele humor, om ook de wat jongere kijkers in haar greep te houden. Natuurlijk moet ik niet ontkennen dat het op momenten niet vrij voorspelbaar en als een typische Pixar-film aanvoelde. Je weet dat ze voor de hartbrekende en emotionele elementen gaan, en dat zie je dan ook wel aankomen. Soul is ook de eerste Pixar-film die zich focust op de Afro-Amerikaanse gemeenschap, en dat gecombineerd met de prachtige jazzmuziek van muzikant Jon Batiste, zorgt voor een beeldschone ervaring die nog altijd zeer universele thema’s aanhaalt.

Als ik zeg dat de film vrij voorspelbaar was, waarom geef ik de film dan nog altijd zo’n hoog cijfer? Waarom raakte Soul mij dan toch zo hard? In hun films probeert Pixar altijd thema’s aan te halen waar iedereen zich wel in kan vinden, en die iedereen wel eens heeft of zal ervaren in het leven. Soul richt de pijlen in deze film op de zin van het leven. Waarvoor leven wij eigenlijk? Zijn wij geboren om een bepaald ding te doen op deze planeet, een doel in het leven? Dit is alleszins wat Joe denkt doorheen de film. Ook wij laten ons vaak vangen door deze eindeloze zoektocht, deze rush naar ons ingebeeld doel. Maar uiteindelijk is dit niet waarom wij leven. Deze zaken zijn maar enkel een reden om te leven, maar daarnaast moeten we ook nog echt leven en de kleinere dingen in het leven appreciëren. Joe ziet enkel wat hij niet heeft kunnen bereiken als muzikant, maar mist de mooie, alledaagse dingen in het leven die recht voor zijn neus liggen. Dat is waar het leven echt om draait. Als jong persoon die enkel gefocust is op het grote einddoel, is dit iets dat ook ik vaak uit het oog verlies, en dan zoals in de film verander in een zwarte massa, afgezonderd van het leven. De confrontatie met deze realiteit, wat als ik net als Joe sterf en de mooie dingen in het leven vergeten ben, kwam hard aan.

Net als elke Pixar film tegenwoordig, ziet Soul er fantastisch uit, met enkele impressionante visuele beelden van het hiernamaals, maar ook met de levendige schoonheid van New York. Deze visuele beelden worden op hun beurt versterkt door de prachtige soundtrack van Trent Rednor en Atticus Ross, samen met de jazz-nummers gecomponeerd door Jon Batiste. De stemperformances van Jamie Foxx en Tina Fey waren uitstekend, maar ze verbleken naast de prachtige film die deze productie hier heeft weten neer te zetten. De film is dan misschien wel minder speels als vorige uitgaves van de studio, maar daartegenover weet het even veel emotie en hart te steken in een meer volwassen verhaal, dat nog altijd wel de traditionele emotionele voorspelbaarheid opvolgt. Soul is zeker een nieuwe hit voor Pixar en Disney, en eentje waar we nog lang over zullen praten.

★★★★1/2

Soul is nu te bekijken via Disney+

We Can Be Heroes - Recensie