The Last Duel (2021) - Recensie

Op zijn 83ste lijkt regisseur Ridley Scott het drukker dan ooit te hebben. Net als in 2017 heeft Scott twee film die dit jaar in de bioscoop verschijnen. Zijn eerste project van 2021 is The Last Duel, een historisch drama gesitueerd in de 14de eeuw gebaseerd op waargebeurde feiten over de verkrachting van Marguerite de Carrouges en het daaropvolgende duel tussen Jean de Carrouges en Jacques Le Gris. Het script is dan weer van de hand het duo Ben Affleck en Matt Damon, in hun eerste screenplay samen sinds Good Will Hunting, in samenwerking met Nicole Holofcener, en gebaseerd op een boek van Eric Jager. Damon zelf vertolkt Jean de Carrouges, met Adam Driver als Jacques Le Gris en Jodie Comer als Marguerite de Carrouges. Affleck vertolkt dan weer de rol van graaf Pierre d'Alençon. Maar met deze zware thematiek blijft nog altijd de vraag hoe dit verhaal, voornamelijk geregisseerd en geschreven door mannen, door deze cast en crew verteld gaat worden.

Ondanks toch enkele twijfels of Scott het verhaal wel goed zou benaderen, is The Last Duel eigenlijk nog wel echt een goede film. Het verhaal is op zich al heel interessant, maar je moet het nog altijd op een boeiende manier op het grote doek weten te brengen. Scott heeft dit uiteindelijk visueel en narratief perfect weten te doen, iets dat vooral te denken is aan een goed opgebouwd script. Doorheen drie delen krijgen we het verhaal vertelt vanuit drie perspectieven, waardoor het zowat een verhaal wordt over hoe personen over zichzelf denken en specifieke situaties herinneren. De film mag dan wel wat hak-op-de-tak beginnen en algemeen wat log zijn, maar eenmaal het verhaal op gang komt, valt het niet meer stil. Maar het belangrijkste aan deze blockbuster blijft nog altijd deze vrij accurate kijk op de 14de-eeuwse maatschappij, en dan vooral de rol van de vrouw daarin. Doorheen het script hebben ze nog echt weten te tonen hoe absurd deze regelingen eigenlijk wel niet waren. Dat de thema's toch zo goed naar boven komen, is vooral te danken aan actrice Jodie Comer, die haar personage in al haar kracht en emotie weet neer te zetten. Met The Last Duel heeft Scott dan ook een visueel prachtige film neergezet, maar met steeds meer goed geproduceerde historische Europese films, is het toch wat raar om nu Amerikaanse acteurs Franse namen te horen verbasteren. Met zelfs dan is The Last Duel een opvallend sterke film, die toont dat Scott wel met de tijd mee lijkt te zijn.

★★★1/2

The Last Duel is nu te bekijken in de bioscoop

Benediction (2021) - Recensie