The Harder They Fall (2021) - Recensie

Voor een groot deel van de twintigste eeuw waren westerns de meest bekeken en geproduceerde film, met klassiekers als Once Upon A Time In The West of The Good, The Bad, And The Ugly. Maar zoals met vele populaire dingen ebde de interesse en de interessante ideeën doorheen de jaren langzaam weg. Dit betekent dat we de voorbije decennia nog maar weinig echt goede westerns op het grote scherm hebben zien verschijnen. Om een genre terug nieuw leven in te blazen, moeten ideeën soms eens van ergens anders komen, en net als bij het horrorgenre kwam deze frisse wind vanuit Afro-Amerikaanse hoek. Het resultaat is The Harder They Fall van regisseur en schrijver Jeymes Samuel, in samenwerking met schrijver Boaz Yakin, een western gebaseerd op historische, Afro-Amerikaanse personages, en met een fenomenale cast. Wanneer een bandiet, vertolkt door Jonathan Mayors, ontdekt dat zijn vijand uit de gevangenis wordt vrijgelaten, herenigt hij zijn bende om wraak te nemen.

Als je echter puur naar de botten van dit verhaal kijkt, zal je als kijker eigenlijk weinig innoverend zien voor een western, maar het is juist hoe Samuel dit verhaal weet aan te kleden wat The Harder They Fall een goede film maakt. Allereerst is er de soundtrack, die de film voortstuwt met enkele fantastische beats compleet vreemd voor het genre, maar daarnaast is er ook het visuele aspect. Jeymes Samuel weet alle personages zo cool in beeld de brengen dat het een wat mager verhaal direct dat beetje meer geeft. Met de hoeveelheid bloed en ledematen die er in het rond vliegend, maakt dit er direct een heel moderne western, die echter nog altijd heel veel inspiratie haalt uit het verleden. Maar wat uiteindelijk echt de doorslag geeft, is deze enorme cast en hun performances. Jonathan Majors heeft zich op korte tijd opgebouwd tot dé leading-man in Hollywood, en weet dat hier nog maar eens te bewijzen. Daarnaast bevinden zich een al even goede Zazie Beetz en Regina King, maar ook een Delroy Lindo die de film direct vijftig procent cooler maakt. Daarnaast bevat de film ook nog acteurs als Idris Elba, LaKeith Stanfield, en Damon Wayans Jr. Met The Harder They Fall heeft Jeymes Samuel ervoor gezorgd dat we eens een spannende, maar eveneens entertainende western krijgen. Een hele verademing voor het genre dat voordien voornamelijk gedomineerd wordt door witte schrijvers en regisseurs. The Harder They Fall is dan ook zeker de beste western in jaren, en zeker het bekijken waard.

★★★1/2

The Harder They Fall is nu te bekijken via Netflix

Aladdin (1992) - Recensie