Eternals (2021) - Recensie

Met de grote finale van Avengers: Endgame achter ons, was het in deze nieuwe fase nog eens tijd voor nieuwe personages om hun eigen film te krijgen. Na Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings krijgt nu ook een iets minder bekend team haar eigen film, en dat van de Oscar-winnende regisseuse Chloé Zhao. Geschreven door Zhao, samen met Patrick Burleigh, Ryan Firpo, en Kaz Firpo, én gebaseerd op de personages van Jack Kirby, draait Eternals rond een ras van onsterfelijke wezens die op Aarde leefden, en de geschiedenis en beschavingen vorm gaven. Ondanks de reputatie van Chloé Zhao en de grote namen in de cast, waaronder Richard Madden, Angelina Jolie, en Salma Hayek, waren de eerste reacties op deze film nu niet direct posities, juist omdat Eternals veel probeert te doen in toch wel een lange speelduur van twee uur en een half.

Ofwel ben je een fan van Eternals, ofwel helemaal niet, maar mij kon het alleszins bekoren. Het beste aan dit hele verhaal was misschien wel de relaties tussen deze tien personages, gebracht door een opvallend diverse cast. Deze tien personen voelen echt nog wel aan als een familie, en met de romantische sfeer die rond dit verhaal hangt, zijn de koppelingen ook altijd goed gekozen. Anderzijds is er ook de manier waarop deze onsterfelijke goden moeten omgaan met hun onsterfelijkheid, een zwaar element dat zo verfrissend is aangepakt met heel variërende ervaringen. De hele cast heeft er dan ook voor gezorgd dat de performances dit echt allemaal sterk weerspiegelden. Maar Eternals blijft een lange film, waar Zhao heel veel nieuwe informatie in probeert te steken, maar tegelijkertijd het voelt tenminste aan als iets nieuw en verfrissend, iets dat we van Marvel nog weinig gezien hebben. Visueel is deze film dan ook buitengewoon prachtig, en ver van wat Marvel al heeft gebracht. Ja, de CG was soms niet 100%, maar dat stoorde weinig. Combineer de prachtige beelden die Zhao met haar cinematograaf Ben Davis heeft vastgelegd met de al even mooie soundtrack van Ramin Djawadi, en je bent helemaal mee. Maar Eternals is zeker niet de beste Marvel film, en dat hebben velen ook wel gevoeld. Voor mij was het een fantastische ervaring, waar ik nooit naar de tijd heb moeten kijken om te zien hoe lang het nog zou duren. Dat Zhao volgens sommigen heeft moeten buigen voor de macht van Marvel, toont misschien wel het verdraaide beeld dat mensen hebben van deze regisseuse. Wat ik hier op het scherm zag, is voor mij Zhao's visie, en ik vond het prachtig.

★★★1/2

Eternals is nu te bekijken in de bioscoop

The Harder They Fall (2021) - Recensie