The Glorias - Recensie

The Glorias is één van twee feministische, biografische films die deze week in België te zien zijn, met de andere zijnde Misbehaviour. De film van regisseuse en schrijfster Julie Taymor, die ze schreef samen met Sarah Stuhl, draait rond de persoon van Gloria Steinem, de journaliste en vrouwenrechtenactiviste die actief is in de Verenigde Staten sinds de jaren vijftig. Het verhaal van de film is grotendeels gebaseerd op haar eigen boek My Life on the Road. The Glorias verteld dus het levensverhaal van Steinem doorheen haar wisselvallige jeugd, haar reizen, de tocht naar de top van de journalistiek, en uiteindelijk haar activistische carrière. Doorheen het verhaal wordt de rol van Steinem vertolkt door vier actrices, met als meest bekende namen Alicia Vikander en Julianne Moore.

The Glorias is in de eerste plaats een biografische film, en dat brengt natuurlijk bepaalde terugkomende elementen met zich mee. We weten dat we de volle waarheid hier nooit gaan zien, maar vooral bij deze feministische verhalen, of biografische films door en voor minderheden, is het belangrijk dat de verhalen van deze personen verteld worden. The Glorias was een die voor mij voornamelijk toont, in plaats van te veel te willen uitleggen of prediken. de film toont hoe de wereld was, en daarop volgend hoe deze vrouwen daarmee omgingen en zich daartegen verzette. Net zoals vele biografische verhalen omvat het ook een wat tragisch verhaal dat je na een tijdje moet doen geven om de persoon. Maar hier voelt het nooit aan alsof men sympathie vraagt voor Gloria. Ze neemt haar leven zoals het is, en bouwt het op zoals zij het wil. Toch voelt het nog altijd aan als een biografische film vaak aanvoelt, zonder doel. Het is prachtig om te zien, maar zonder de typische opbouw en de beloning van een langspeelfilm.

Toch bracht Taymor enkele elementen naar de tafel, die deze film een uniciteit geven. De film is eerst en vooral geen compleet lineair verhaal. Men springt nog al eens tussen verschillende actrices, en dus verschillende leeftijden en momenten in haar leven. Maar wat Taymor ook doet, is deze vier personen samen om een eindeloze bus zetten, waar ze dus met elkaar kunnen interageren. Dit is een heel interessante manier om in een film interne monologen weer te geven. Op die manier vindt er ook een zekere reflectie plaats over wat Steinem wou voor zichzelf tijdens verschillende momenten in haar leven, en hoe ze daar nu op terugkijkt. Dit is een van de momenten, naast nog enkele andere scenes, waarin men dit non-fictie verhaal een fictionele twist geven die er voor moet zorgen dat kijkers de persoon beter kunnen doorgronden. De titel van de film, The Glorias, duidt dan ook enerzijds op de personen die Gloria Steinem wist te inspireren doorheen haar leven, maar anderzijds ook naar de verschillende personen die ze doorheen haar leven was.

The Glorias is een degelijke biografische film, waarvan er steeds meer en meer worden gemaakt. Biografische films moeten niet altijd draaien rond de witte mannen die de wereld hebben verdraaid zoals ze nu is. We hebben veel meer van deze verhalen nodig, over vrouwen en minderheidsgroepen, die hun leven hebben gewijd aan een betere wereld. Daarvoor hoeven de films niet altijd Oscar-materiaal te zijn, want de wereld moet ook deze verhalen kennen. Een cameo van Steinem was dan ook mooi om te zien. Ikzelf kende Gloria Steinem niet, maar nu ben ik blij dat ik dit verhaal ken, ook al is het via een grotendeels fictieve langspeelfilm. De film glijdt vrij monotoon naar het einde, maar Julianne Moore, en vooral Alicia Vikander, geven sterke performances naast legendes als Janelle Monáe en Betty Midler. Hoewel de film, met een release op Amazon, in België wat onder de radar gaat kruipen, is het zeker de moeite waard om eens op te zetten.

★★★1/2

The Glorias is nu te zien op Amazon Prime

Misbehaviour - Recensie