The French Dispatch (2021) - Recensie

Zelfs ik, die tot mijn grote schaamte tot nu toe enkel nog maar Isle of Dogs gezien heeft, kent ondertussen wel de visuele stijl van de grote Wes Anderson. De voorbije twintig jaar heeft de regisseur en schrijver zo'n aparte en herkenbare stijl uitgebouwd, dat zelf de casual filmliefhebber zijn films zal weten te herkennen. Dit betekende dan ook dat de verwachtingen voor zijn nieuwste film, The French Dispatch, bijzonder hoog waren. Dit verhaal over een klein Amerikaans krantje in een al even kleine Franse stad, is duidelijk Anderson's ode aan de kunst en het vak van de journalistiek, en dat in al haar eigenaardigheden. Acteur Bill Murray vertolkt het centrale personage als de editor van The French Dispatch, maar met een cast vol bekende namen lijkt Anderson dan weer het wereldrecord "hoeveelheid bekende gezichten per minuut” te willen breken.

Onderverdeeld in vier verschillende artikels, vertelt de film verschillende gebeurtenissen uit het stadje Ennui-sur-Blasé door de ogen van de schrijvers. Wat The French Dispatch uiteindelijk zo fantastisch maakt is Anderson's stijl: van de composities en de designs, tot zelfs de dialogen en de verhaalstructuur. De manier hoe hij overschakelt tussen zwart-wit en kleur, Engels en Frans, en soms zelfs live-action en animatie: je voelt dat achter alles een keuze zit om dit verhaal narratief en visueel te vertellen. The French Dispatch brengt dus voornamelijk een spektakel voor het oog en oor, maar toch is het ook allemaal een beetje "style over substance". De verschillende verhaaltjes, die op zich al sterk variëren in lengte, zijn wel plezant en interessant, maar er ontbreekt enige emotioneel engagement. De dialogen (die op het scherm zelf nog eens vergezeld worden door visuele tekst, vertaalde dialogen, en ondertitels) gaan dan weer veel te snel, waardoor het soms allemaal moeilijk om te volgen is. Met het al kleinere formaat van de film krijg je zo een visuele overstimulatie. Naast de visuele stijl, is het natuurlijk ook de cast die heel wat belangstelling trekt. Maar met zoveel acteurs en actrices, die elke hun klein rolletje spelen, is het moeilijk om er echt iemand uit te halen. Toch was zeker het stuk geleid door Jeffrey Wright, en voornamelijk diens performance, die er toch bovenuit sprong. Wes Anderson heeft ons met The French Dispatch een verrukkelijke film gegeven die we ons nog lang zullen herinneren, voornamelijk met een verhaal dat verre van verveelt, maar het gaat mij zeker een tweede bezoek aan Ennui-sur-Blasé kosten alvorens ik The French Dispatch compleet ga kunnen appreciëren.

★★★1/2

The French Dispatch is nu te bekijken in de bioscoop

Pig (2021) - Recensie