Last Night in Soho (2021) - Recensie

Als schrijver en regisseur is Edgar Wright voornamelijk bekend van zijn Cornetto-trilogie, maar met Baby Driver wist hij zich voor goed te vestigen als een van de beste beste filmmakers in Hollywood. Geen wonder dat voor zijn nieuwste film Last Night In Soho menig filmliefhebber te trillen stond van anticipatie. Wright schreef het script voor zijn nieuwste film samen met 1917 co-schrijfster Krysty Wilson-Cairns. In Last Night In Soho komt een aspirant-modeontwerpster op mysterieuze wijze in de jaren zestig terecht, waar ze een oogverblindende wannabe-zangeres ontmoet. Maar de glamour is niet alles wat het lijkt en de dromen van het verleden beginnen te kraken en versplinteren in iets duisters. De hoofdrollen worden dan weer vertolkt door Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, en Matt Smith. En voor het grootste deel is Wright er dan ook in geslaagd om met Last Night In Soho een spannende, fascinerende rollercoaster neer te zetten.

Last Night In Soho is werkelijk doordrongen door een nostalgie naar die swingende jaren '60, maar waarschuwt tegelijkertijd voor de gevaren van het leven in het verleden. Niet alles is zo rooskleurig als je je inbeeld, iets dat het hoofdpersonage vertolkt door Thomasin McKenzie aan den lijve ondervindt. Met zijn verhaal speelt Wright perfect in op beide gevoelens aan de hand van een mysterie dat zich langzaam ontrafelt. Het kijkt in haar verhaal sterk naar het leven van de vrouw in het bruisende Soho van de jaren '60, en op het einde maakt de film ook de juiste keuzes voor dit verhaal. Last Night In Soho is technisch alleszins Wrights beste film tot nu toe, zeker in hoe hij met kleuren en de camera werkt doorheen dit verhaal om van de film echt iets engs te maken. De enige aspecten die ik op te merken heb, zijn puur persoonlijk. De universitaire setting was soms wat confronterend, en herinnerde er mij nog eens aan hoe hard mensen wel niet kunnen zijn, maar daarnaast bevat de film ook een goede portie plaatsvervangende schaamte, iets waar ik niet zo goed mee om kan. De rest van de film is echter perfect, en dan vooral de casting. Thomasin McKenzie weet haar onschuldige rol perfect te brengen, Anya Taylor-Joy brengt de jaren '60 helemaal tot leven, en Matt Smith is geniaal als de charmante man die uiteindelijk een complete zak blijkt te zijn. Daarnaast krijgen we ook de laatste performance van de fantastische actrice Diana Rigg te zien. Al bij al bevat Last Night In Soho alles om een absolute hit te worden, en is het absoluut de moeite waard.

★★★1/2

Last Night in Soho is nu te bekijken in de bioscoop

The French Dispatch (2021) - Recensie