The Flight Attendant | Seizoen 1 (2021) - Recensie

Voor de acteurs van grote, bekende reeksen als Friends of The Big Bang Theory maken deze jobs deel uit van hun leven voor verschillende jaren. Op het moment dat ze deze moeten loslaten, dreigen ze, ondanks het grote succes, in een zwart gat te vallen van onzekerheid. Succes in een hit is geen garantie voor een lange carrière na afloop. Kijk maar naar Matt LeBlanc of Matthew Perry van Friends, die na een initiële opflakkering toch niet de carrières van hun collega’s hebben gehad. Of kijk naar Rupert Grint, die in vergelijking met Emma Watson en Daniel Radcliffe niet al te veel succes heeft gekend na de Harry Potter films. Dezelfde vragen kwamen naar boven na de afloop van het populaire The Big Bang Theory. Toch lijken de meeste sterren uit de reeks, goed op hun voeten te zijn beland, met als goed voorbeeld Kaley Cuoco en haar nieuwe reeks The Flight Attendant. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Chris Bohjalian, werd het verhaal geadapteerd door Steve Yockey (Supernatural), en met onder andere Kaley Cuoco als executive producer. In het verhaal wordt een roekeloze stewardess met een alcoholprobleem wakker in het verkeerde hotel, in het verkeerde bed, en met een dode man. Niet in staat om de nacht in elkaar te passen, begint ze zich af te vragen of zij de moordenaar zou kunnen zijn. De hoofdrol wordt vertolkt door Cuoco zelf, met onder meer Michiel Huisman, Zosia Mamet, en Michelle Gomez in de cast.

Als murder-mysterie heeft The Flight Attendant toch enkele afleveringen nodig om op gang te komen. In de eerste drie afleveringen volgen we vooral Cassie Bowden, vertolkt door Kaley Cuoco, terwijl dat ze de emoties van de ontdekking verwerkt, en de eerste stappen gezet worden in het zoeken naar de dader. Op dit moment mist er echter een hint naar het echte mysterie, iets waar we als kijker naar uit kunnen kijken. Het mist een doel om verder te kijken, waarbij ik verschillende gedacht heb om te stoppen met kijken. Pas vanaf de vierde aflevering wordt de reeks pas echt interessant. Zoals in een goede murder-mysterie is er veel meer aan de gang achter de schermen, iets dat vanaf dan stilaan duidelijk wordt. Heel diep en ingewikkeld is heel deze onthulling uiteindelijk niet. Als kijker heb je al snel een idee hoe het spel in elkaar zit, met in de laatste paar afleveringen voornamelijk een focus op het gevecht tegen deze krachten. Toch heeft The Flight Attendant op het einde nog een grote verrassing in petto die ook ik niet zag aankomen, en die het verhaal juist dat beetje sappiger maakt.

Toch is de grootte sterkte van The Flight Attendant niet direct het mysterie en de moord zelf, maar wel Cassie, haar verleden, en Cuoco’s acteerprestatie. De reeks geeft een zeer complexe, en verrassende afbeelding van alcoholverslaving, en de diepere oorzaken hiervan. Hoewel het zich in de eerste paar afleveringen nog maar op de achtergrond afspeelt, bloeit deze verhaallijn in de tweede helft open tot een zeer confronterend verhaal. Het is de manier waarop Cassie het probleem blijft ontkennen, hoe ze het drinken probeert te verbergen, maar ook hoe het ontstond in haar jeugd en haar hele beeld van haar leven heeft beïnvloed. Voor Cassie zelf is het ook geen gemakkelijke weg om dit allemaal te confronteren dankzij wat er met haar gebeurt dankzij de moord. Het is deze moeilijke tocht, en de manier waarop Kaley Cuoco dit op een zeer emotionele en krachtige manier weet te vertolken, die The Flight Attendant dat beetje beter maakt.

Wat begon als een reeks waarbij ik elke minuut dacht om het af te zetten, evolueerde in een diep en intrigerend verhaal dat je aflevering na aflevering toch bleef kijken. The Flight Attendant is eigenlijk en heel goed geproduceerde reeks, met zelfs in het eerste seizoen al een visie voor de toekomst. Zo is er één groot verhaallijn doorheen de reeks die wat vreemd aanvoelt omdat het nooit echt lijkt te verbinden met de rest van de reeks. Pas op het einde blijkt dat dit echter een opbouw is naar toekomstige seizoenen. Ondanks dat het nog enigszins interessant is, is dit stuk wel de enige grote zwakte van The Flight Attendant. Hoewel opbouw naar latere seizoenen nodig is, was het hier wat te prominent, en leidde het soms af van het eigenlijke verhaal. Maar zelfs met deze zwakte is The Flight Attandant een fantastische reeks met centraal enkele sterke vrouwelijke personages, en is het met veel goesting uitkijken naar het tweede seizoen.

★★★1/2

Het eerste seizoen van The Flight Attendant is nu integraal te bekijken via Streamz

Jupiter’s Legacy | Seizoen 1 - Recensie