The Christmas Chronicles: Part 2 - Recensie

Zo’n twee jaar geleden was de Netflix kerstfilm The Christmas Chronicles, met de legendarische Kurt Russell als de Kerstman, een verrassende hit voor de streamingdienst. Uiteraard kon een vervolg niet uitblijven, en nu twee jaar na de release van de eerste film, kunnen we het resultaat bekijken. Het team achter de camera onderging wel enkele veranderingen tussen de twee films in. Van het originele schrijversduo, bestaande uit David Guggenheim en Matt Lieberman, werkte enkel Lieberman nog mee aan het vervolg. Om de sequel in goede banen te leiden werd de legendarische regisseur/schrijver Chris Columbus, regisseur van de eerste twee Harry Potter films, aangetrokken om de film te regisseren en het script onder handen te nemen. In deze film wordt de nu cynische tiener Kate Pierce (Darby Camp) onverwacht herenigd met de Kerstman (Kurt Russell) wanneer een mysterieuze onruststoker (Julian Dennison) dreigt om Kerstmis voorgoed af te lassen.

Net als de eerste film is The Christmas Chronicles: Part 2 een cliché, maar plezante en spannende familiefilm. Het verhaal weet op een degelijke manier de goede elementen uit de eerste film te vertalen, en doen evolueren in haar sequel. Zoals elke goede familie- of kinderfilm probeert het samen en door haar personages mee te groeien met haar publiek, dat waarschijnlijk voor een groot deel bestaat uit kinderen en families. De personages van de eerste film zijn ouder geworden, met nieuwe problemen, en de nieuwe personages brengen eveneens nieuwe problemen met zich mee. Het lijkt dus niet met elke film eenzelfde publiek te proberen aanspreken, maar net als bij bijvoorbeeld de Harry Potter franchise, wat mee te groeien met haar publiek, en tegelijkertijd de toon van kinderfilm te behouden. De thema’s die ook al centraal stonden in de eerste film maken hun terugkeer, zoals het belang van familie en het geloven in jezelf, maar deze keer met een andere draai. Het is deze familiariteit die deze film zo gezellig en warm maakt voor de feestdagen.

Toch toont Part 2 ook dezelfde barsten die al eerder zichtbaar waren. De hoofdpersonages, en hun respectievelijke acteurs, zijn zeker niet slecht en als jonge acteurs doen ze zeker hun best, maar zij weten de film niet echt overeind te houden. Deze rol wordt nog altijd vervuld door Kurt Russel, en zoals in de eerste film al onthuld werd, nu ook samen met zijn partner Goldie Hawn die de rol van Mrs. Claus op zich neemt. De charisma van Russell, en zijn goedlachse, realistische Kerstman, maken deze film entertainend, en daar komt nu ook de warmte bij door de chemie tussen Russell en Hawn als Mr. en Mrs Claus. Het is dan ook logisch dat de focus in deze film veel meer licht op de wereld van de Kerstman op de noordpool, aangezien dat hij hetgeen was dat de eerste film zo succesvol maakte. De wereld van de elven wordt ook meer verkend, maar de CGi voelt nog altijd wat raar aan, en de taal klinkt ook nog altijd belachelijk. De slechterik, gespeeld door Julian Dennison (Deadpool 2), komt eveneens uit deze wereld, en voelt, ondanks een cliché einde, toch aan als een dreiging, wat het verhaal des te spannender maakt.

The Christmas Chronicles: Part 2 is het type familiefilm voor Kerstmis dat je een warm en huiselijk gevoel geeft, en tegelijkertijd toch nog weet te entertainen met wat spannende actie geschikt voor kinderen. Films met de Kerstman als een van de hoofdpersonages kunnen vaak nog al eens tegenvallen, maar Kust Russell brengt met zijn moderne maar herkenbare interpretatie, misschien wel een van de beste vertolkingen die ik al heb gezien. Samen met Jingle Jangle brengt Netflix met The Christmas Chronicles: Part 2 zeer degelijke, warme familiefilms in de huiskamer voor deze uitzonderlijke feestdagen.

★★★1/2

The Christmas Chronicles: Part 2 is nu te zien op Netflix

Throwback - Flubber (1997)