Stillwater (2021) - Recensie

Met Le Mans '66 en het opkomende The Last Duel is acteur Matt Damon op het moment in een fase van zijn carrière vol biografische films. Zijn nieuwste film Stillwater werd groots onthaalt op het internationaal toneel, maar toch is de film van regisseur en schrijver Tom McCarthy, over een vader die reist van Oklahoma naar Frankrijk om zijn vervreemde dochter, die in de gevangenis zit voor een moord, te helpen, nergens gelabeld als biografisch. Het verhaal lijkt dan ook heel erg op dat van Amanda Knox, de Amerikaanse studente die zelf vier jaar onschuldig in een Italiaanse gevangenis zat voor de moord op een andere uitwisselingsstudente, en die voor deze film niet gecontacteerd of geconsulteerd werd. Damon vertolkt de rol van de vader, terwijl Abigail Breslin de rol van dochter Allison op zich neemt, en Camille Cottin de rol van de Franse Virginie.

De vrij lange film is voornamelijk een karakterstudie over een man die vast zit, maar in Frankrijk terug iets vindt om voor te leven. Het is een verhaal dat het hoofdpersonage uiteindelijk voor een keuze stelt tussen vreugde, liefde, en de waarheid. Anderzijds is Stillwater ook gewoon een film over een Amerikaan in een land waar ze geen Engels spreken, met de typische Amerikaanse onwetendheid en plattelandsheid als gevolg. Als je dus graag een Amerikaan ziet worstelen om iets uit te leggen over twee uur, is deze film zeker iets voor jouw. Een degelijk plot dus nog wel, dat echter overschaduwd wordt door de inspiratiebron waar blijkbaar niemand iets over mag weten. Nergens is ook maar een referentie naar Knox te vinden, en als ik het niet online had gezien, had ik het ook nooit geweten. Maar de manier waarop Stillwater haar verhaal navigeert, legt voor degenen die het verhaal kennen onrechtstreeks toch wat twijfel bij het verhaal van Knox, iets dat eigenlijk compleet onverantwoord is. Een biografische film dus die het volgens de film zelf eigenlijk niet is, met een schaduw die, zodra dat je de achtergrond kent, niet meer wegtrekt.

★★★

Stillwater is nu te bekijken in de bioscoop

Tout s’est bien passé (2021) - Recensie