Star Wars: Visions (2021) - Recensie

De laatste film in de Star Wars franchise, het controversiële The Rise of Skywalker, ligt nu al twee jaar achter ons, met de focus die de laatste jaren voornamelijk naar de series op Disney. is verschoven. Toch blijven reeksen als The Mandalorian en The Bad Batch nog altijd vrij dicht bij de verhalen die de voorbije veertig jaar rond die paar personages verteld zijn. Star Wars: Visions is een experiment dat daar echter verandering in moet brengen, en de franchise misschien terug dichter brengen naar de Japanse verhalen waarop Lucas indertijd zijn wereld inspireerde. Zeven Japanse animatiestudio’s werden gekozen om in totaal negen, korte afleveringen te produceren, die echter niet tot de algemene canon zouden behoren. Hoewel alle afleveringen origineel in het Japans ingesproken zijn, werd er ook een indrukwekkende Engelstalige stemcast bijeengebracht, met onder andere Simu Liu, Lucy Liu, Karen Fukuhara, Henry Golding, Jamie Chung, en George Takei.

In de missie om de twee werelden samen te brengen, is Visions dan ook geslaagd. De negen afleveringen zijn tegelijkertijd zeer Japans qua animatiestijl en verhaal, maar de essentie van de Star Wars wereld is nooit ver weg. Verwacht je dus maar aan een goede dosis droids en lightsabers. Soms lijken deze dan ook gedropt in een typisch Japanse samoerai-wereld die doet denken aan een film als Seven Samurai, en in andere afleveringen zitten we terug in de bekende wereld van ruimteschepen en Siths. Hoewel geen enkele van deze verhalen behoren tot de nieuwe Star Wars canon, zijn het stuk voor stuk enkele van de beste verhalen die we ooit in deze wereld gezien hebben, vol liefde, spanning, en intrige. Na de zo korte 15 minuten verlang je dan ook vaak naar een vervolg. Dat laatste is zowat de enige echte kritiek. Omdat de afleveringen zo kort zijn is het vaak moeilijk om enige echte band met de personages op te bouwen. Vooraleer je echt in het verhaal zit, is het al weer gedaan. Toch is Star Wars: Visions is een fantastische toevoeging, voor jong en oud, tot de Star Wars wereld die Disney heeft opgebouwd, en waar de executives achter de films en series hopelijk iets van zullen leren.

★★★★

Star Wars Visions is nu integraal te bekijken via Disney+

La Nuit Des Rois (2020) - Recensie