La Nuit Des Rois (2020) - Recensie

De opener van het Afrika Film Festival in Leuven dit jaar was het prachtige LA NUIT DES ROIS van regisseur en schrijver Philippe Lacôte, zijn eerste langspeelfilm sinds 2014. Het verhaal dat hij schreef samen met Delphine Jaquet is gesitueerd in "La Maca", een gevangenis in Ivoorkust midden in het woud die door zijn gevangenen wordt geregeerd, waar een nieuwe gevangene wordt aangewezen als de nieuwe "Roman" en een verhaal moet vertellen aan de andere gevangenen. De cast bestaat dan weer hoofdzakelijk uit zo goed als onbekende acteurs. Toch heeft de film al verschillende awards gewonnen, en heeft deze Afrikaanse film een mogelijkheid op groot succes op het wereldtoneel.

In La Nuit Des Rois volgt je als kijker dus deze jonge man, doodsbang in zijn nieuwe omgeving, die die een intrigerend verhaal ter plekke moet verzinnen om zijn leven te redden. De manier waarop hij oud en nieuw weet te combineren, samen met de uitbeeldingen en gezangen die de gevangenen er zelf toevoegen, zorgt voor een narratief spektakel. Op een gegeven moment krijg je verhalen over een bendeleider in de hedendaagse wijken, en het moment erna zit je een lang vervlogen wereld van stammen en magie. De sterkte is echter dat achter dit hele verhaal er ook een politiek spel binnen deze afgezonderde gevangeniswereld afspeelt, die deze samenleving perfect in beeld weet te brengen. La Nuit Des Rois is dan ook een perfecte samenvoeging van deze twee narratieven, die samen zorgen voor een film die loopt als een trein. Een groot deel hiervan is uiteindelijk te danken aan de fantastische performances van de cast, en zeker Bakary Koné als Roman in zijn eerste filmrol. Daarnaast is er natuurlijk ook de manier waarop Lacôte deze vrij donkere wereld in beeld weet te brengen. Vanaf de eerste minuut heeft dit verhaal en haar personages je vast, en het laat je niet meer los tot op het einde.

Het AFRIKA FILM FESTIVAL loopt nog tot en met 16 oktober in verschillende zalen in Leuven

★★★★

La Nuit Des Rois is vanaf 6 oktober te bekijken in de bioscoop