Pieces of a Woman - Recensie

Na een vrij succesvolle ronde doorheen het festivalcircuit, is een van de grootste Oscar-kandidaten eindelijk wereldwijd te bekijken via distributeur Netflix. Pieces of a Woman verteld het verhaal van een jonge vrouw wiens thuisbevalling uitdraait ondoorgrondelijke tragedie, waarna ze begint aan een jaarlang proces van rouw dat haar relaties met geliefden op breken zet. Het verhaal komt van de Hongaarse schrijfster Kata Wéber, met als regisseur de Hongaar Kornél Mundruczó, beide geen onbekenden in het onafhankelijke filmcircuit. De hoofdrollen in dit Engelstalig debuut zijn weggelegd voor Vanessa Kirby (The Crown), Shia LaBeouf (Transformers, Fury), en Ellen Burstyn (The Exorcist, Requiem for a Dream). Zowel Kirby als LaBeouf werden naar voor geschoven voor Oscarnominaties, maar LaBeouf werd van deze lijst geschrapt na de zware beschuldigingen van misbruik door zijn ex, iets dat ook een grote schaduw worp over de film op zich.

Pieces of a Woman begint wat onverwacht met een intense, fast-paced proloog van een goede dertig minuten, waarbij een gevoel langzaam opkomt dat er iets gaat mislopen. Zeker als je het plot van de film niet helemaal kent, weet je dat er iets met gebeuren, aangezien het geen film over een twee uur durende bevalling is. De stressfactor en hartslag worden goed omhoog geduwd tot aan de climax van deze “proloog”, waarna er een soort van kalmte valt over de film, iets dat zeker niet als iets negatiefs moet beschouwd worden. Het anderhalf uur dat volgt verteld dan ook de nasleep van het tragedie die de hoofdpersonages hebben meegemaakt in de “proloog”, waarbij de kalmte perfect de mentale staat van ons hoofdpersonage symboliseert. Het is de stilte, het isolement, de tijd die stil staat na de traumatische ervaring van het verlies van een pasgeboren kind, dat hier centraal staat, zeker in vergelijking met andere mensen in haar leven, haar partner en de rest van haar familie. Met niemand die echt weet hoe hiermee om te gaan, kruipt Martha in haar schelp terwijl iedereen rond haar maar blijft duwen, iets dat niet anders kan dan botsen. Het is echt een zeer mooi verhaal, geschreven door Kata Wéber, over het verwerken van een trauma, en hoe dit een zeer eenzame, isolerende ervaring is, mede door een gebrek aan begrip hierover in de samenleving.

Regisseur Kornél Mundruczó maakt er een zeer mooie film van, met een proloog die met haar kleuren nog veel meer warmte uitstraalt, tegenover de rest van die film die veel kouder aanvoelt. Dit wordt ook weerspiegelt in de seizoenen van herfst en winter, waarin de film zich afspeelt, met de conclusie uiteindelijk in de zomer. De cinematografie straalt over het algemeen een veel grotere kalmte uit in de tweede helft van de film. Al dit wordt versterkt door een prachtige, klassieke, maar ook delicate soundtrack van Howard Shore. Natuurlijk is deze film enkel zo goed dankzij enkele sterke performances, en dan vooral deze van Vanessa Kirby als Martha. Met een zeer beheerste en subtiele performance weet ze het interne verdriet en gevecht voor acceptatie af te beelden, maar ook haar intense, sterke performance in de proloog toont hoe goed Kirby wel niet is in deze film. Ook haar tegenspeler Shia LaBeouf geeft niet per se een slechte performance, maar zeker met dit personage, is de gedachte naar de beschuldigingen van misbruik tegen LaBeouf niet ver weg, en is het moeilijk om zijn performance te appreciëren. De rest van de cast weet de performance van Kirby wel te versterken met een eveneens sterke acteerprestatie, zoals Ellen Burstyn als Martha’s moeder Elizabeth.

Pieces of a Woman is uiteindelijk een zeer intense, en droevige film over de verwerking van een tragedie en verlies, dat uiteindelijk toch nog een hoopvol einde weet neer te zetten. Tegelijkertijd is het ook een prachtige productie, van cinematografie tot muziek. Maar uiteindelijk miste ik toch een beetje dat wauw-gevoel, dat ietsje meer dat mij emotioneel helemaal kon vastgrijpen. Natuurlijk is dit niet voor iedereen hetzelfde, en staat deze film niet per se dicht bij mijn eigen leefwereld, maar een echt meesterwerk kan iedereen emotioneel meekrijgen. Toch is Pieces of a Woman een van de betere films van dit Oscar-seizoen, ondanks de negatieve pers haar grote mannelijke protagonist, die iets unieks weet te brengen aan een universeel verhaal.

★★★1/2

Pieces of a Woman is nu te bekijken via Netflix

Archenemy - Recensie