Sex Education | S3 (2021) - Recensie

Met de grote hoeveelheid middelmatige reeksen die Netflix de voorbije jaren heeft uitgebracht, vergeten we soms dat de streamingdienst enkele echte pareltjes heeft voortgebracht. Een van de besten is ondertussen al aan haar derde seizoen toe. Het vorige seizoen van Sex Education dateert al van januari 2020, maar na anderhalf jaar en enkele coronavertragingen komen we eindelijk te weten hoe het loopt met de studenten van Moordale. Het verhaal van schrijfster Laurie Nunn heeft zich de voorbije seizoenen met groot succes gesmeten op thema’s rond seks, seksualiteit, genderidentiteit, en meer. Ook dit seizoen probeert Nunn de wereld weer iets bij te leren met een krachtig en emotioneel verhaal. De ondertussen bekende cast, waaronder Asa Butterfield, Gillian Anderson, Ncuti Gatwa, Emma Mackey, en Aimee Lou Wood, keren allemaal terug, met enkele nieuwe gezichten. Actrice Jemima Kirke vertolkt de nieuwe directrice Hope Haddon, Jason Isaacs vervoegt de cast als Adam’s Nonkel Peter Groff, en gender-non-conforming songwriter Dua Saleh vertolkt de non-binary student Cal.

Sex Education toont met haar derde seizoen nogmaals waarom de reeks oh-zo-belangrijk is in het hedendaagse landschap. De Netflix-reeks van schrijfster Laurie Nunn krijgt na de gebeurtenissen van het laatste seizoen een nieuw schoolhoofd dat de school wil terugbrengen naar een pijler van uitmuntendheid. Dit betekent een strijd tegen de openheid die ontplofte in de school, en dus een kans voor de reeks om heel wat nieuwe onderwerpen te exploreren. Hiermee toont de reeks nogmaals hoe belangrijk het is om over sels, seksualiteit, en identiteit te kunnen praten in een omgeving waar veel jongeren opgroeien. Met centraal die gewoonlijke therapeutische insteek, gaat ze in op het zoeken van jezelf en wat je zelf als persoon wil, maar met het verhaal zelf ook de complexiteit van relaties. Met de toevoeging van enkele non-binary personages, staan ook thema's als genderexpressie en -identiteit in een schoolomgeving centraal in dit seizoen. De kracht van Sex Education is dat het dit allemaal weet te combineren met fantastische personages en sterke verhaallijnen, die er beide voor zorgen dat je echt geeft om deze mensen. Deze combinatie van educatie en pakkende verhalen zorgen er, samen met de jaren tachtig esthetiek, voor dat Sex Education seizoen na seizoen relevant blijft.

★★★★1/2

Het derde seizoen van Sex Education is nu integraal te bekijken via Netflix

Dear Comrades! (2020) - Recensie