Brothers by Blood (2020) - Recensie

De Amerikaanse fascinatie met de maffia in de filmindustrie ligt nu al even achter ons, maar toch krijgen we nu en dan nog eens een film te zien die iets probeert te doen met dit oude genre waar legendes als Martin Scorsese zo lang in geleefd hebben. Brothers by Blood van regisseur en schrijver Jérémie Guez, met onze eigen Matthias Schoenaerts, is de laatste film die toch probeert om wat dieper in te gaan op dit wereldje. Het verhaal is gebaseerd op het boek Brotherly Love van Pete Dexter uit 1991, en draait rond een man die gekweld blijft door de dood van zijn zus, terwijl zijn neef steeds machtiger wordt in de hiërarchie van het misdaadbedrijf van de familie. Naast Schoenaerts worden de hoofdrollen vertolkt door Joel Kinnaman en Maika Monroe, met onder andere Ryan Phillippe in de cast.

Wie hoopte op een actierijke gangsterfilm, gaat echter teleurgesteld zijn. Brothers by Blood is meer een trage melancholische kijk op een wereld vol macht, en iemand die er niets mee te maken wil hebben maar er omwille van zijn familie toch middenin zit. Het is een film die bij momenten frustrerend is, ook omdat het verhaal zo traag opbouwt zonder al te veel actie. Het is het einde dat deze hele tocht met Schoenaerts personage toch wel de moeite maakt. Zelfs zonder veel dialoog weet de acteur immens veel emotie naar de kijker te brengen. Brothers by Blood kijkt daarmee naar de geforceerde familierelaties binnen een criminele organisatie, hoe het verleden haar tekens nalaat, en hoe macht het verstand verdraait. Het is een film waar je voorbereid op moet zijn, maar uiteindelijk toch een prachtig verhaal weet neer te zetten voor degenen die blijven kijken.

★★★

Brothers By Blood is vanaf nu te bekijken via Streamz

Sex Education | S3 (2021) - Recensie