Respect (2021) - Recensie

Na de biografische miniserie op National Geographic is het nu de beurt aan de film Respect om dit jaar het levensverhaal van de in 2018 overleden soulzangeres Aretha Franklin te vertellen. Het verhaal werd geschreven door de Oscar-winnende schrijfster van Thelma & Louise Callie Khouri, met een script van Tracey Scott Wilson. De regie lag dan weer in handen van regisseuse Liesl Tommy. De grote opdracht om Franklin leven in te blazen op het grote scherm lag in de handen van de Oscar-winnende actrice en zangeres Jennifer Hudson, een actrice die door Aretha Franklin zelf was uitgekozen om haar te vertolken. De fantastische cast wordt vervolledigd door onder andere Forest Whitaker als haar vader C. L. Franklin en Marlon Wayans als haar eerste echtgenoot Ted White.

De film is echter vrij lang en nog altijd een vrij typische, biografische film, wat betekent dat er weinig onverwachts gaat gebeuren. Zelf ben ik nooit echt fan geweest van de biografische film die een heel leven chronologisch wil afbeelden, juist omdat deze juist veel te lang en saai kunnen zijn. Maar als iemand die niet veel wist over de persoon Aretha Franklin is het toch bijzonder confronterend om dit turbulente levensverhaal voor de eerste keer te weten te komen, en eindigt de film ook op het juiste moment. Hierdoor is de film te vergelijken met Rocketman, in dat het focust op de moeilijke tijden, en eindigt op het moment dat het beter gaat. Een biografische probeert de persoon nooit slecht af te beelden, maar in Respect proberen ze toch ook de moeilijke momenten in beeld te brengen, van het huiselijk geweld, de zwangerschappen, of de drankproblemen. Het is voornamelijk een verhaal over een vrouw die haar eigen weg moet vinden tussen iedereen die haar wil controleren. Jennifer Hudson is een fantastische Aretha Franklin, en weet de film van de eerste tot de laatste minuut te dragen. Regisseuse Liesl Tommy heeft dan ook een fantastisch muzikaal werk weten neer te zetten, dat volgens mij Aretha Franklin alle eer aan doet.

★★★1/2

Respect is nu te bekijken in de bioscoop

Infinite (2021) - Recensie