QT8: The First Eight - Recensie

Op het moment van schrijven, is de 2020 editie van Docville volop aan de gang. Ikzelf wilde er een film uit halen waar ikzelf ongelofelijk naar uit keek. Als grote filmfan probeer ik altijd bij te leren als het gaat over de fascinerende wereld van het grote scherm. Een van de meest intrigerende figuren uit de laatste dertig jaar, is uiteraard Quentin Tarantino. Met zijn bloederige, uitgesproken films heeft hij eigenhandig een nieuwe revolutie op de been gezet. Bijna met schaamte moet ik dan ook zeggen dat ik nog niet al zijn films gezien heb, vooral dan uit de eerste helft van zijn carrière. Maar het aantal verhalen dat er te vertellen zijn rond zijn films en de figuur zelf, overschaduwen dit volledig. De documentaire QT8: The First Eight, geschreven en geregisseerd door Tara Wood, verteld het verhaal achter de eerste acht films uit Taranino’s carrière, met behulp van verschillende van zijn vrienden en collega’s.

De film bevat voor vele filmliefhebbers zeker geen baanbrekende feiten, en met de interviews soms wat aanvoelt als een dvd extra, maar met een lengte van bijna twee uur toch iets meer te bieden heeft. De sterkte van het project is het volledige en persoonlijke beeld dat het weet te schetsen, de evolutie en thema’s in zijn werk die hierdoor duidelijk worden, samen met een beeld van de persoon Tarantino zelf. Ikzelf dacht te weten wie Tarantino was als persoon omwille van zijn films, een beeld dat niet altijd al te positief was, maar deze docu schetst een veel zachter en levendiger beeld van wat ik dacht dat een vrij zuur en angstaanjagend personage was. Zijn vrolijke positie in het leven, samen met zijn diepe passie voor film, biedt een heel ander beeld. De manier waarop hij speelt met thema’s en genres, gaat daarom ook veel dieper dan het bloedvergiet waarmee hij gewoonlijk wordt vereenzelvigd. Ook zijn liefde voor sterke vrouwelijke personages komt dan aan bod, een feit dat duidelijk zichtbaar is doorheen zijn filmografie, al denk ik dat het percentage vrouwelijke personages wel beter kan. Deze diepere kijk op zijn werk, zorgt ook voor een grotere appreciatie van wat hij heeft weten te bereiken.

Een controversieel element dat niet zou mogen ontbreken, is uiteraard de relatie met Harvey Weinstein, de veroordeelde verkrachter die ooit een van de machtigste mensen in Hollywood was. De relatie wordt gelukkig meerdere malen aangehaald, en uitdrukkelijk besproken door enkele van de sprekers. Hierin spreken ze zich duidelijk uit tegen Weinstein’s daden, en de directe afscheuring van Tarantino als gevolg. Maar toch mocht er dieper ingegaan worden op deze relatie. Hier is het voornamelijk duidelijk dat het hier gaat om een educatieve documentaire, en dat er geen diepgravende werk aan te pas is gekomen dat Tarantino echt onder de loep neemt. Het zijn voornamelijk zijn dichte medewerkers en favoriete acteurs waar hij veel mee samenwerkt, die uiteindelijk te zien zijn in de film. Hier komt de vergelijking met een DVD extra natuurlijk naar boven.

QT8 is zeker niet de meest intrigerende, of diepgravende documentaire op Docville, of zelfs op het moment in de bioscoop, maar als filmliefhebber geeft het een blik achter dat grote, rode gordijn van Hollywood. Kritisch is het zeker niet, met de personen die men voor de camera heeft gehaald. Toch heeft het mij meer appreciatie gegeven voor zijn werk, maar ook voor de persoon. Deze documentaire is sterk aan te raden voor iedereen die houdt van een goede Tarantino film, of gewoon film in het algemeen.

★★★1/2

QT8: The First Eight is nu te zien in de bioscoop

Babyteeth - Recensie