Archenemy - Recensie

Fans van het superheldengenre zijn het laatste decennia nog nooit zo hard verwend, met vele verfilmingen van grote figuren van Marvel en DC, met dankzij deze blockbusters nog veel meer adaptaties op komst. Toch is het altijd plezant om eens een origineel verhaal te zien opduiken die het superheldenverhaal van een andere hoek bekijkt. Archenemy, de nieuwste film van schrijver en regisseur Adam Egypt Mortimer (Daniel Isn’t Real), probeert exact dit te doen met een origineel verhaal. Geschreven samen met schrijver Luke Passmore (Slaughterhouse Rulez), verteld Archenemy het verhaal van Max Fist, een man die beweert een superheld van een andere dimensie te zijn die door tijd en ruimte naar de aarde viel, en geen krachten heeft. Niemand gelooft zijn verhaal, behalve een lokale tiener genaamd Hamster. De rol van Max Fist wordt vertolkt door Joe Manganiello (True Blood, Magic Mike), met Skylan Brooks (The Get Down, The Darkest Minds) als Hamster, en Zolee Griggs (Bride Wars, Bit) als Hamster’s zus Indigo.

Archenemy is op zich een “stripboek” verfilming, maar dan zoals we er nog niet vaak gezien hebben. De film waar het misschien het beste mee te vergelijken is, is Hancock met Will Smith en Charlize Theron, maar dan een heel stik duisterder en expliciet gewelddadiger. Zo zien we hier ook een dakloze man die zogezegd superkrachten heeft, en een vrouwelijke wederhelft en antagonist, waarmee onze held een lange voorgeschiedenis heeft. Maar Archenemy bevat gelukkig een insteek die de film toch uniek en apart maakt in het superheldengenre. Mensen spreken altijd over de MCU-films als de meest realistische films in het genre, en dat zijn ze ook in vergelijking met andere adaptaties, maar het is Archenemy die ons een zeer menselijke reactie toont naar iemand die zegt dat hij superkrachten heeft. Als Max in het begin van de film als dakloze zit rond te vertellen dat hij een alien met superkrachten is, geloven wij dit als kijker want we gaan mee in het verhaal. Maar rond het midden van de film ban je niet meer zo zeker van jezelf. Wat als dit inderdaad gewoon een mentaal zieke dakloze man is die denkt dat hij een alien met superkrachten is? Hoe zou je zelf reageren, mocht je Max tegenkomen op straat? Het is deze constante twijfel die de film nog wat interessant maakt, met wat eigenlijk gewoon een vrij degelijke actiefilm is.

Archenemy is echter geen echte adaptatie van een stripboek, maar het is wel fantastisch om te zien hoe een zeer gestileerde animatie gebruikt wordt om Max’s alien wereld in flashbacks tot leven te brengen. Dit versterkt nog eens het verschil tussen de twee werelden, en helpt tegelijkertijd de twijfel die binnenin begint te groeien, naast het feit dat je nooit echt iets van krachten ziet. Het is dan ook een zeer simpele film, zonder de overdaad van computereffecten die een standaard zijn geworden in het genre. De casting is dan ook een van de sterktes van deze film. Joe Manganiello heeft uiteraard de fysieke kwaliteiten om de superheld Max Fist te vertolken, maar het is zijn fantastische, wat overdreven zelfzekere performance die ons die twijfel geeft doorheen het verhaal. Daarnaast staat dan Skylan Brooks als Hamster, die perfect gecast is om dit snel-pratend, ambitieus, maar naïef personage neer te zetten, iets dat hij ook al toonde in The Get Down. En uiteindelijk is er nog Zolee Griggs als Indigo, die de twee vorigen wat in balans houd, en gezien de omstandigheden zowat het sterkste personage in de film is. Het zijn deze sympathieke personages en even sterke performances, die van een simpel concept een zeer entertainende film weten te maken.

Het is zeer verfrissend om in deze tijd van grote superhelden-franchisen, waar ik zeker nog altijd grote fan van ben, een onafhankelijke film te zien die ons, in dit overdadige genre, nog eens doet nadenken over het hele concept van mensen met krachten. Archenemy mag dan wel geen super ingewikkeld verhaal hebben, met als basis een zeer degelijke actiefilm rond een drugsbende, de ideeën erachter maakten het nog wel intrigerend. Daarnaast weet regisseur Adam Egypt Mortimer er toch een prachtige film van te maken die vlot verloop, niet te lang is, en met een mooie cinematografie. Voor een wat gewelddadigere actiefilm binnen het superheldengenre, die eens niet van een grote studio komt, is Archenemy zeker aan te raden.

★★★1/2

Archenemy is nu te bekijken via Zed vanuit je Zetel

Throwback - Supernova (2000)