Operation Christmas Drop - Recensie

Kerstmis is volop aan de gang op de streamingplatformen, met Netflix die voor de tweede week op rij kiest voor een feestelijke rom-com, die ons deze keer vervoert naar zonnigere oorden. De setting voor Operation Christmas Drop is gebaseerd op een echte humanitaire actie die vanaf een legerbasis op het eiland Guam elk jaar voorraden en cadeaus droppen op afgelegen eilanden. Het script voor de film werd geschreven door Gregg Rossen en Brian Sawyer, schrijvers van vele kerstfilms voor televisie, met Martin Wood (Stargate SG-1, Stargate Atlantis) als regisseur. In het verhaal moet overheids-assistente Erica (Kat Graham) tijdens Kerstmis van haar baas naar een luchtmachtsbasis gaan om uit te zoeken of de basis moet gesloten worden of niet. Daar botst ze met Kapitein Andrew Jantz (Alexander Ludwig), de leider van de beruchte Christmas Drop.

Operation Christmas Drop is eigenlijk een vrij stereotype, maar degelijk geproduceerde rom-com, of romantische komedie. Zo als vaak gaat het over twee personen die elkaar eerst niet kunnen uitstaan, doorheen de film naar elkaar toegroeien, en uiteindelijk verliefd worden. Het maakt de film dan ook heel voorspelbaar, en je weet gewoon hoe het gaat eindigen: hoopvol en op een positieve noot. Door deze voorspelbaarheid hangt alles af van de uitwerking van deze middenfase, wanneer beide personages naar elkaar toegroeien. In de eerste helft valt het nog goed mee, met de focus die voornamelijk ligt op de militaire wereld en haar operaties waar het verhaal zich afspeelt. Het is echter in de tweede helft dat het verhaal vol cliché rom-com gaat, met typische dialogen en een vrij plotselinge kantelingen, die mij toch altijd eens met mijn ogen deden draaien. Toch kan ik niet zeggen dat ik mij niet heb geamuseerd bij momenten. Dit is voornamelijk te danken aan een charmante Alexander Ludwig (Vikings), die met zijn performance toch wel dat ietsje meer weet te geven. Maar de grote reden waarom deze film toch nog mooi was om te bekijken, heeft hier echter weinig mee te maken.

Het belangrijkste aan de film waren zeker de thema’s, en hoe ze met de setting van het verhaal omgingen. Amerikanen houden van hun leger, en laten dit ook graag zien in hun films. Meestal gaat dit gepaard met dood en verderf, en toont enkel maar hoe trots dat ze zijn om de vrede te behouden in landen die ze zelf instabiel gemaakt hebben. Deze film probeert de humanitaire kant van het leger te laten zien, iets dat mij toch wel enigszins kon charmeren. Enerzijds heb je deze hele wereld van eilanden die zo weinig aandacht krijgen, en hoeveel zij ondanks dit nog altijd afhangen van steun van de buitenwereld. Anderzijds toont het ook hoeveel goeds Amerika met haar legermacht wel niet kan doen zonder een heel land in puin te leggen. In de film staat dit dan tegenover de egoïstische overheid die enkel aan geld en zichzelf denkt. Het is Amerika hoe het zou moeten zijn, tegenover hoe het eigenlijk is Het rom-com is natuurlijk hetgeen dat je als eerste zal zien, maar dit komt voor mij ver op de achtergrond te staan tegenover deze fantastische, echt bestaande, jaarlijkse militaire actie, die al veel eerder in de bloemen zou mogen gezet zijn.

Al dit speelt zich natuurlijk af tijdens Kerstmis, maar misschien wat zonnig dan wij hier normaal gewoon zijn van deze tijd van het jaar. Het is iets waar wij in het noordelijk halfrond niet echt aan denken, maar dat wel de realiteit is voor misschien de helft van de wereldbevolking. Ze gaan er dan ook vol voor om deze prachtige omgevingen in beeld te brengen. Dit lukt grotendeels, al mochten er wat meer brede, open landschapsbeelden aan toegevoegd worden. Maar deze aparte omstandigheden tonen ook iets anders, en dat is dat Kerstmis meer is geworden dan de Christelijke traditie, met sneeuw, pakjes en een kerstboom. Het is een tijd geworden van naastenliefde, die over de hele wereld verspreid is geraakt. Het verhaal mag dan wel vrij cliché en voorspelbaar zijn, en zal het mij over een jaar niet meer herinneren, wat mij bij gaat blijven is deze speciale humanitaire actie die mijn geloof in de mensheid terug een beetje heeft opgekrikt.

★★1/2

Operation Christmas Drop is nu te zien op Netflix

Paranormal - Recensie