Oscar Shorts - Kortfilmfestival Leuven

Bij de uitreiking van de Academy Awards, of ook wel de Oscars genoemd, wordt elk jaar ook een prijs uitgereikt voor de beste internationale kortfilm van het jaar. De vijf genomineerden komen elk jaar uit een longlist waar ook het Kortfilmfestival een zegje over heeft. Deze compilatie bevat de vijf genomineerden, en dus beste kortfilms, van 2019, die genomineerd waren voor de Oscars van 2020. De winnaar was Amerikaanse kortfilm The Neighbor’s Window van regisseur Marshall Curry, maar onder de genomineerden zat ook een Belgische kortfilm, namelijk Une Soeur van regisseuse Delphine Girard.

The Neighbor’s Window van Marshall Curry

De beste kortfilm van het jaar 2019 was volgens de Academy The Neighbor’s Window van Marshall Curry, een award die zeker niet onverdiend is. In deze wat lange kortfilm van twintig minuten krijgen we een vrij interessant relatiedrama te zien van een koppel dat reflecteert op hun relatie wanneer ze het leven van hun jonge overburen beginnen te volgen. Enerzijds gaat het over het ouder worden, als persoon op zich maar ook als relatie zijnde. Anderzijds toont het ook hoe we onszelf vergelijken met anderen, en misschien niet beseffen hoe goed we het wel niet hebben, hoe blij we misschien wel niet moeten zijn. Het gaat misschien wat traag van start, maar uiteindelijk is het een heel mooi en ontroerend verhaal, zeker op zo’n korte tijd in vergelijking met een langspeelfilm. De Belgische inzending moet echter zeker niet onderdoen. Une Soeur van Delphine Girard verteld het verhaal van een vrouw in gevaar van de bestuur tijdens een autorit, en persoon van de noodcentrale waar ze naartoe belt. Deze laatste rol wordt overigens gespeeld door de bij ons bekende actrice Veerle Baetens. De kortfilm is zeer intens en spannend, en houdt je op het puntje van je stoel tot het einde, waarna een hele ontlading volgt. Dit alleen maakt de kortfilm al een fantastische kijkervaring, maar het thema van mishandeling en angst die vrouwen ervaren in dergelijke situaties maakt dit een heel unieke film. Doorheen het verhaal blijf je toch voelen dat het elk moment kan misgaan, eist dat in realiteit waarschijnlijk vaker gebeurt. Met de sterke acteerprestaties had ook deze film de Oscar zeker verdient.

Une Soeur van Delphine Girard

Une Soeur van Delphine Girard

Een andere genomineerde met een zeer relevant thema, is toch wel Brotherhood van Meryam Joobeur, een gezamenlijke inzending en productie van Qatar, Tunesië, Zweden, en Canada. Het verhaal speelt zich af bij een herdersfamilie in Tunesië, en bespreekt de terugkeer van een soldaat van Daesh uit Syrië naar zijn familie. De film toont een heel complexe situatie vanuit een moslimperspectief, met de nodige spanning tussen de gezinsleden en vage vermeldingen van de gruwel die gezien is. Dit zeer fascinerende verhaal biedt voor ons in Europa een glimp in het waarom, maar ook de verschillende schuldgevoelens na wat er gebeurt is. Ook deze film had de Oscar kunnen winnen, maar de thema’s zullen iets te sterk zijn geweest voor de Academy. De kortfilm Saria van regisseur Bryan Buckley bevat een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten over de ontsnapping van enkele weeskinderen uit een instelling in Guatemala en het drama dat erop volgde. De cast van deze film bestond grotendeels een kinderen uit een echt weeshuis in Guatemala, iets dat de film nog iets specialer maakt. De film toont de dromen die ieder kind heeft voor een beter leven, wat dat ook moge zijn, hoever ze uiteindelijk hiervoor willen gaan, maar ook hoe hard deze instellingen wel niet zijn. Het is dan ook een triest verhaal, met heel strek performances van een grotendeels onervaren cast. De laatste kortfilm heeft iets meer humor dan de rest. Nefta Football Club is een Franse inzending van regisseur Yves Piat, en verteld het verhaal van twee broers die een lading cocaïne vinden. Ondanks de toch wel zware thema’s die de film bevat, overheerst de komische toon toch wel, met een verrassende wending op het einde. Deze film haalt misschien niet het niveau van de andere films, maar is nog altijd zeer entertainend.

Brotherhood van Meryam Joobeur

Brotherhood van Meryam Joobeur

Hoewel ik niet per se wist hoe goed deze Oscar-genomineerde films zouden zijn, was ik toch sterk verbaasd over de algemene kwaliteit van de verhalen. Zo goed als elk verhaal wist mij te raken, of ook nog een relevant thema aan te halen. Het zijn verhalen die op een korte tijd kunnen doen wat sommige langspeelfilms nog niet eens kunnen op twee uur. Persoonlijke favorieten zijn zeker Brotherhood, omwille van het complexe verhaal en aparte perspectief van een thema dat de wereld al even bezighoud, én Une Soeur, omwille van de geslaagde combinatie tussen spanning, intensiteit, en een thema dat nog niet genoeg aangehaald wordt. Het is zeker een compilatie die het waard is om te bekijken, om de beste kortfilms ter wereld eens in je huiskamer te halen.

★★★★1/2

Oscar Shorts is nog tot en met 12 december te bekijken op kortfilmfestival.be

Mank - Recensie