Nobody Sleeps in the Woods Tonight - Recensie

Eerder deze maand kwam de Oscar-genomineerde Poolse film Corpus Christi uit in onze zalen, en die vanaf dit weekend ook online te zien zal zijn, maar deze week is er via Netflix ook nog een andere Poolse film de aanschouwen. De horrorfilm Nobody Sleeps in the Woods Tonight is perfect op tijd voor Halloween. Het verhaal komt van de in de rest van Europa onbekende schrijvers Mirella Zaradkiewicz, Jan Kwiecinski, en Bartosz Kowalski, met deze laatste die ook de rol van regisseur op zich nam. In deze horror/thriller gaat een groep tieners naar een technologie-loos offlinekamp. Zonder smartphones begint een groep jongeren aan een driedaagse wandeling in het bos, die echter verloopt zoals ze het gedacht hadden. Wanneer een gemuteerde tweeling weet te ontsnappen, moet de groep vechten om te overleven. De cast bestaat uit enkele bekende Poolse acteurs en actrices, die niet echt bekend zijn buiten hun land.

Nobody Sleeps in the Woods Tonight is een typische bloederige, gore, slasher horrorfilm. Dit betekent dat het geen gebruik maakt van geesten of supernatuurlijke wezens om het horror element te leveren, iets dat niet helemaal klopt voor deze film, en dat het voornamelijk vertrouwd op het afslachten van mensen door een of ander monster, met de nodige hoeveelheden bloed. Heel verrassend heeft de film zelfs een vreemde sci-fi origine voor haar monsters, iets dat ik in de verste verte niet zag aankomen. De setup voor dit verhaal is vrij standaard, met een groep kinderen in een kamp die in een bos gaan wandlen. Nooit een goed idee in een horror film, maar wel al zo vaak gedaan. De rest van de film is vervolgens een afvallingsrace, waarbij het ene personage na het andere vermoord wordt. De schrijvers hielden hierbij zeker van het verrassingseffect, met veel doodscenes die zo plotseling komen dat je ze nauwelijks kunt verwerken. Dit ken een voordeel zijn aangezien het de film zeer onverwacht maakt, maar anderzijds geeft het ook niet de tijd om iets van emoties te voelen bij deze scenes, aangezien er meestal geen spanningsopbouw aanwezig is. Veel emoties voel je sowieso niet veel bij deze film. Als kijker krijg je weinig tijd om gehecht te geraken aan deze personages, waardoor je eigenlijk weinig voelt bij hun dood.

Op thematisch vlak is de film eveneens vrij vergelijkbaar met andere horrorfilms. Het gaat om tieners die niet echt bekend zijn met de harde realiteit, die dan plots voor hun leven moeten vechten, en dan te zien krijgen welke kracht er eigenlijk in hen zit. De focus ligt voornamelijk op een van de vrouwelijk personages, Zosia. Na een recente zelfmoordpoging, vecht ze hier voor het feit dat ze echt nog wel wil blijven leven, op het moment dat ze mensen rond haar ziet sterven. Dit thema is dan wel aanwezig, maar de uitvoering kon beter zijn, met meer persoonlijke scenes om de personages wat uit te diepen. Hoewel het zeker niet de bedoeling was, geeft Nobody Sleeps in the Woods Tonight ook een heel confronterend beeld van het huidige Polen zelfs. Een van de hoofdpersonages krijgt homofobische opmerkingen naar zijn hoofd gesmeten, terwijl hij later effectief homo blijkt te zijn. Buiten één kleine scene, die direct wordt overschaduwd door een grafische moordscene, wordt dit thema echter nooit verder aangehaald, maar het toont wel hoe homofobisch Polen wel nog altijd is. Anderzijds is er ook de inclusie van twee broers naar het einde van de film, waarbij vermeld wordt dat ze in uniform de verjaardag van Hitler aan het vieren waren. De reactie van een ander personage toont nog maar eens dat dit blijkbaar niet zo vreemd is, een teken dat die extreemrechtse kant blijkbaar vrij normaal wordt. Er mogen dan wel goede films uit het land komen, maar we mogen de problemen van Polen, die de filmmakers hier in beeld brengen, zeker niet negeren.

Vele gory horrorfilms maken gebruik van een heel specifieke cinematografie om die angstige sfeer te versterken, denk maar aan de nieuwe The Hills Have Eyes films. Een oud voorbeeld, maar het staat nog altijd in mijn geheugen gegrift. Nobody Sleeps in the Woods Tonight is daarentegen vrij alledaags op dat vlak. Het doet geen moeite om aan de hand van belichting, effecten, of camerahoeken, het verhaal dat beetje meer spanning te geven. Wat we hier te zien krijgen, is eigenlijk nog wel heel mooi, met prachtige boslandschappen. Met dat heel de film zich overdag afspeelt, probeert men ook niets te verbergen in het donkere van de nacht. Toch weet de film er nog redelijk wat spanning in te brengen, met een hele hoop aan choquerende moordscenes, maar dan wel zonder enige emotie. En dat is dan ook het voornaamste wat deze film te bieden heeft. Weinig echte diepte, weinig emotie, maar gewoon goed bloederig.

★★1/2

Nobody Sleeps in the Woods Tonight is nu te zien op Netflix

His House - Recensie