Monster Hunter (2020) - Recensie

Grote films met een bijna voorspelbaar succes komen nog al eens vaak enkele dagen of weken voor de VS in ons land uit, maar soms zijn bioscopen ook blij dat ze het een beetje kunnen afwachten. Krijgt een film niet al te beste punten, dan kan het zijn dat ze de film laten passeren en het rechtstreeks online gaat. Monster Hunter, een adaptatie door regisseur en schrijver Paul W.S. Anderson van de gelijknamige Capcom videogame van Kaname Fujioka, is daar een goed voorbeeld van. Wanneer in de film Lt. Artemis en haar trouwe soldaten naar een nieuwe wereld worden getransporteerd, voeren ze een wanhopige strijd om te overleven tegen enorme vijanden met ongelooflijke krachten. De hoofdrol ging dan weer naar actrice Milla Jovovich, bekend van de Resident Evil films en in het echte leven getrouwd met Anderson. Op zich een interessant concept dus, maar de coronapandemie hielp de film niet in de Amerikaanse bioscopen, en de slechte cijfers zorgden ervoor dat de bioscopen bij ons de film liever lieten passeren. Maar is Monster Hunter misschien toch de moeite waard nu Streamz het heeft opgepikt?

Ik ben sowieso al geen fan van de militaristische fascinatie van de VS, maar de eerste foto's en trailers waren nog wel spectaculair en gaven ons toch wat voor een actierijke adaptatie. Jammer genoeg lijdt de film aan de gebruikelijke kwalen van de hedendaagse actiefilm. Anderson’s script is bijzonder zwak, met weinig, maar stroeve dialogen en een verschrikkelijke opbouw in de eerste helft. Het ergste is dat Monster Hunter niks schijnt te geven om haar personages, en puur focust op de actie zonder de personages ook maar enigszins uit te bouwen. De actie zelf is dan weer niet goed in beeld gebracht, met de typische hoeveelheid CGI en de vele cuts waardoor je nooit fatsoenlijk kunt zien wat er gaande is. Met een actiester als Tony Jaa in de cast is dat nochtans jammer, want we zien nooit zijn echte kunnen. De CG is dan weer niet altijd 100 %, vooral als het op de monsters aankomt. Spanning is er dus jammer genoeg niet, juist omdat je als kijker geen hol geeft om deze personages. En dan voelt het eigenlijk nog eens aan als een eerste deel van een veel langer verhaal. Monster Hunter valt dan ook in de verwachte val van haar hele film in het teken te zetten van een sequel die er waarschijnlijk nooit gaat komen. Jammer eigenlijk, want een adaptatie van deze game heeft enorm veel potentieel.

★1/2

Monster Hunter is nu te bekijken via Streamz

Dune (2021) - Recensie