Mare of Easttown (2021) - Recensie

In het begin van een carrière hebben acteurs vaak niet veel keuze in welke projecten ze aannemen, en zelfs als ze enige naambekendheid hebben, is het vaak nodig om de grote blockbusters te blijven doen om dit vast te houden. Maar tegenwoordig zie je veel meer grote namen die wat weg gaan van de constante rotatie van blockbusters, en meer hun eigen interessante projecten kiezen. Meer en meer van deze namen zien we tegenwoordig in miniseries en indie-film, waarmee ze veel interessantere verhalen kunnen vertellen, met Nicole Kidman in Big Little Lies en The Undoing als recent voorbeeld. Een plek waar veel van deze reeksen belanden is HBO, dat nu nog een nieuw drama in de aanbieding heeft. Mare of Easttown van schrijver Brad Ingelsby (The Way Back, Our Friend) heeft als groot uithangbord Titanic-actrice Kate Winslet. Geregisseerd door Craig Zobel vertelt Mare of Easttown het verhaal van een detective in een klein stadje in Pennsylvania die een plaatselijke moord onderzoekt terwijl ze probeert haar leven niet uit elkaar te laten vallen.

Mare of Easttown herinnert mij er vooral aan waarom ik klein in een klein Amerikaans stadje zou willen wonen. De reeks is dan ook veel meer dan enkel een misdaadreeks, maar schetst ook een beeld van het leven in kleine, landelijke plaatsen als Easttown. Iedereen kent elkaar natuurlijk, wat zorgt voor een hechte gemeenschap, maar ook immens veel drama. Mare of Easttown zit dan ook vol drugsverslaafden, tienerzwangerschappen, en overspelige mannen. Het is drama waar je niet aan kunt ontsnappen, en dus ook niet in deze reeks. En terwijl dus het moordmysterie centraal staat, moet Mare nog altijd omgaan met veel andere problemen in haar leven. Het is hier dat de reeks soms dan ook wat té zwaar wordt. De zoektocht naar de moordenaar en vermiste vrouwen bevat op zich al heel wat drama, en dan wordt daar nog een hele hoop andere, persoonlijke drama op gegooid. Vooral als je de serie binged, kan dit wat te overweldigend zijn. Anderzijds is het wel de drama die de reeks juist interessant maakt. In de eerste aflevering kan het je misschien nog weinig schelen, maar na het einde ben je wel helemaal mee.

Maar Mare of Easttown blijft natuurlijk een typische misdaadreeks met een mysterie waarbij je elke keer weer denkt dat je juist bent, maar er uiteindelijk toch ver langs zit. Bijna iedereen in het stadje is wel eens een verdachte de zeven afleveringen, met natuurlijk de nodige bochten en onthullingen doorheen het verloop van het verhaal. Een goede keuze was om technisch gezien met twee mysteries te werken, een secundaire en een primaire. Met de afronding van het eerste mysterie op twee afleveringen van het einde, moet je als kijker tenminste niet tot het einde wachten om enige voldoening te krijgen. De opbouw en resolutie van het mysterie mag dan wel vrij typisch zijn voor het misdaadgenre, in Mare of Easttown is het gewoon zo goed gedaan dat je er eigenlijk niet aan denkt. Elke aflevering brengt nieuwe informatie en onthullingen die het verhaal doorstuwen naar de volgende aflevering, met natuurlijk de gebruikelijke twist op het einde.

Kate Winslet is duidelijk de ster van Mare of Easttown, en ze maakt de verwachtingen ook zeker waar. Met een heel beheerste, subtiele performance, zonder de extravagantie van een blockbuster, brengt ze de nodige diepte, en sterkte aan een personage dat heel veel te verduren krijgt doorheen dit verhaal. Naast Winslet zijn er met Evan Peters en Guy Pearce nog twee grote Hollywood-acteurs te zien in de reeks, allebei met wat kleinere rollen. Vooral Pearce’s rol is vrij klein, en stuurt ons in het begin misschien wat de verkeerde kant uit. De rest van de cast mag dan wel niet zo bekend zijn, maar doet een fantastische job in ondersteuning van Winslet.

Mare of Easttown is met een complex en spannend verhaal een zoveelste succes van zender HBO. Kate Winslet toont wederom wat een fantastische actrice ze wel niet is met haar performance als Mare Sheehan. Ik mag dan wel nooit in een stadje als Easttown willen wonen, het verhaal opende toch de ogen naar de relatie in een hechte gemeenschap, en hoe complex deze wel niet kunnen zijn als er geheimen in het spel komen. Vooral de plaats van Mare in deze gemeenschap, met een mix van verleden en heden, is zo interessant om te zien. Mare of Easttown is dan ook een fantastische misdaadreeks, maar is tegelijkertijd ook zoveel meer.

★★★★

Mare of Easttown is nu integraal te bekijken via Streamz

Big (1988) - Recensie