Malcolm & Marie - Recensie

De hele pandemie van het voorbije jaar heeft vele projecten en plannen van zovele mensen over de hele wereld compleet in het water gegooid. Maar zoals de Hollywood industrie nu eenmaal is, met al haar opportunisme, haalden vele filmmakers inspiratie uit deze hele situatie. Nogal voorspelbaar bestonden vele van deze films, degene die uiteindelijk gemaakt werden, uit een verhaal dat zich tijdens de lockdown zelf afspeelde, thrillers of komedies die nogal goedkoop kunnen overkomen. Anderen waren dan weer heel creatief met de beperkingen die de covid-voorzorgsmaatregelen oplegden. Op een moment dat de grote filmproducties werden stilgelegd, gingen anderen met een kleinere cast en crew in quarantaine om originele verhalen te vertellen die niets met de pandemie zelf te maken hadden, maar focusten intieme verhalen met een zo klein mogelijke cast. Het meest bekende voorbeeld van de voorbije maanden, is misschien wel de film Malcolm & Marie van regisseur en schrijver Sam Levinson, bekend van de serie Euphoria. Samen met bekende acteurs, en voor dit project ook medeproducenten, Zendaya en John David Washington, vertelt hij een verhaal over de relatie tussen een regisseur en zijn vriendin, een relatie die op de proef wordt gesteld nadat ze terugkomen van zijn film première, en wachten op de reacties van critici.

Het project zelf was al vanaf de productie heel intrigerend, aangezien het tot stand kwam in een periode dat vele studio’s met de handen in het haar zaten. Met een quarantaine voor de hele cast en crew ter plaatse, het enthousiasme van de acteurs dat te zien was op social media, en de bekendheid van beide acteurs, was Malcolm & Marie een film waar al vanaf het begin heel fel naar uit werd gekeken. Maar elke film heeft wel haar controverse, en verrassend had het hier niets te maken met de hele pandemie. Het was het leeftijdsverschil tussen de zesendertig jarige Washington en de vierentwintig jarige Zendaya dat voor vele personen nogal problematisch was. Uiteindelijk was het Zendaya zelf die verduidelijkte dat ze niet meer de zestienjarige Disney Channel actrice is waar veel mensen nog aan denken, ondanks het feit dat ze nog altijd tieners vertolkt in bijvoorbeeld Euphoria. Malcolm & Marie is één van de enigste, recente films waar ze de kans heeft om een personage van haar eigen leeftijd te vertolken, en dat merk je. Haar sterke, volwassen performance is zowat het hoogtepunt uit de film. Met een grote creatieve vrijheid, die ze zelf dankt aan haar rol als producente, geeft ze hier de meest intense en emotionele performance van haar carrière, waarmee ze zich stevig in de award- discussies plaatst. Het leeftijdsverschil is hierin, en doorheen de film, nooit van belang.

Wat je als eerste opmerkt in de film, is de aparte, vintage uitzicht van de film met credits vooraan en de expliciete keuze voor zwart-wit. Het zet direct de toon: je weet dat je geen spectaculaire, CGi actiefilm gaat krijgen, maar wel een stilistisch, intiem verhaal. Dit verhaal lijkt rustig te starten, maar escaleert al snel in een knallend conflict. En ze gaat het op-en-af doorheen de hele film. Het eindresultaat is zeer dynamisch, met een camera die vaak heel vloeiend door het huis beweegt terwijl de personages al ruziënd aan het rondstormen zijn. De film loopt dan ook als een trein, met een verhaal dat blijft intrigeren omwille van een zekere herkenbaarheid. Conflicten zijn te vinden in elke relatie, en de manier waarop frustraties kunnen opbouwen en dan soms tot ontploffen komen, is iets waar velen hun eigen leven in kunnen herkennen. Toch is de kijkervaring niet helemaal ideaal. Malcolm & Marie blijft een meer dan anderhalf uur durende ruzie die integraal uitgezonden wordt, eist dat niemand voor het plezier kijkt. De argumenten en dialogen die de personages naar elkaar toe gooien, gaan ook vaak alle kanten op, en hoewel dit de chaos van een ruzie perfect weergeeft, is het soms moeilijk om te volgen. Godzijdank zijn er de acteerprestaties en de chemie van beide acteurs die ervoor zorgen dat dit script enigszins te bekijken valt.

De gespannen en oncomfortabele sfeer die over de hele film hangt wordt versterkt door de setting, die dan weer tot stand kwam omwille van de covid-restricties. Het verhaal speelt zich dan ook compleet af binnenin het huis en de directe omgeving van de tuin, én wordt ook zo goed als in real time, met minimale tijdssprongen, verteld. Door deze beide aspecten ervaar je het verhaal als kijker zo veel beter, ben je echt mee in het verhaal, en geeft het een zeker realisme (eigenlijk wel ironische als je de film hebt gezien). Maar ondanks deze spanning en het oncomfortabele gevoel dat constant op je borst drukt, vond ik mezelf toch vaak met een glimlach op het gezicht. Malcolm & Marie heeft z’n grappige momenten, maar het zijn de performances die gewoon zo goed zijn, dat je niet ander kunt dan een fascinerende glimlach op je gezicht hebben. Met maar twee acteurs in de hele film, valt alle verantwoordelijkheid op hun schouders, en naast de al vermelde, geniale performance van Zendaya, is ook John David Washingtons vertolking van de egoïstische, narcistische Malcolm die nu en dan wel iets zinnigs zegt, even geniaal. Washington heeft misschien wel minder ervaring op het hoogste niveau, maar weet zich sterk te houden tegenover de tour-de-force van zijn tegenspeelster.

Uiteindelijk is Malcolm & Marie een zeer eerlijke film, die een specifiek conflict en situatie tussen twee personen gebruikt om een breder licht te werpen op de universele aspecten van een relatie. Het bevat enkele grote gebreken die de kijkervaring niet ten goede komen, maar de solide performances redden het hele project. Als zelfverklaard filmcriticus waren de stukjes doorheen de film waarbij Malcolm afgeeft tegen filmcritici tegen Marie ook bijzonder hilarisch, want het is verbazend hoeveel waarheid erin zit. Maar ondanks deze grappige momentjes, overheerst toch wel het zware gevoel, vooral na dat laatste half uur waarin de chaos verdwijnt en een harde eerlijkheid naar boven komt. Van alle pandemiefilms die al zijn uitgekomen, of nog moeten uitkomen, is deze misschien wel de beste, en gaat het het meest creatief om met de gegeven omstandigheden. Een aanrader is het dus zeker, al is het maar voor de prachtige performances van twee van de beste acteurs van het moment.

★★★1/2

Malcolm & Marie is nu te bekijken via Netflix

Bliss - Recensie